Lärande för hållbar utveckling och språk & kommunikation

15 02 2016

Just tillbaka på CMiT efter ett besök på en förskola som är med i LekMiTprojektet som jag är handledare för. De arbetar med lärande för hållbar utveckling och språk & kommunikation just nu. På förskolan finns det en karaktär som heter Sopan, som dyker upp lite nu och då. Ibland lämnar Sopan ett brev och ibland kommer Sopan på besök. Sopan har ganska dålig koll på läget när det gäller hållbar utveckling och söker hjälp hos barnen. Nu kommer Sopan att bli lite mer digital. Inom kort kommer barnen att få ett mail från Sopan med en QR-kod i med ett litet uppdrag till barnen. QR-koder är inte ngt som de arbetat med tidigare, så det kommer att bli en dialog om vad det egentligen är som Sopan har skickat till dem, för att ta reda på deras tankar och teorier om vad det kan vara. Sopan kommer nog också att ta kontakt via FaceTime eller Skype framöver. Kanske får de i uppdrag att göra en sopsorteringsfilm (iMovie eller i PuppetPals) som de kan visa för Sopan och andra mottagare, kanske får de i uppdrag att göra någon form annan form av berättelse. Sist Sopan var på förskolan, filmades händelsen och inom kort ska barn och pedagoger se på den filmen, för att se vad barnen fångar upp, som de sedan ska jobba vidare med. Ja, idéerna är många och att knyta ihop lärande för hållbar utveckling med språk & kommunikation känns som en rolig utmaning förstås med läroplanen som grund.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: