Uppgift 5 av Anna-Karin Wallsten

9 12 2015

Jag tänker ofta på att barn lär på olika sätt. Jag jobbar med att leka , spela, rita, måla, prata, diskutera, samtala, se på film, jobba på dator, iPad. Verbalt och visuellt lärande använder de sig av framför allt när de jobbar med iPad, men även kinestetiskt och logiskt tänkande finns i många appar. Social träning får de när de jobbar i par och sitter och diskuterar. De måste lyssna och komma överens om vad de ska skriva. 
Jag försöker ta in IKT i arbetet med Trulle och Bornholm. I uppgifterna som finns där kan man ganska lätt använda sig av dator/iPad. Vi skriver ofta sagor,berättelser, dikter tillsammans. Här kan de öka sin språkliga förmåga genom att kommunicera med varandra. 

De har blivit duktiga på att hjälpa varandra. De som har svårt för att skriva och tala, får en naturlig stöttning av sin kamrat när de t.ex. skriver tillsammans. 

Jag har även sett barn som haft svårt att uttrycka sig har lättare kunnat göra det till film/iPad. Där har man fått känna tilltro till sin egen förmåga.

Jag har också använt mig av iPad appar som hjälper barnen att höra bokstavsljuden. Där får de en direkt bekräftelse på hur de låter och om de gör fel. De är bra när man har många barn som behöver ens hjälp och man känner att man inte räcker till.
Jag försöker också att använda mig av bilder som de kan fantisera runt. Ibland kan de även själva vara med i bilden. Det är lätt att fota med ipaden. Eleverna kan se resultatet direkt.

Det går fort att tillverka en film, man kan lätt ta med paddan när man går iväg eller har något projekt man vill dokumentera. 

Jag kommer nog att utveckla dokumentationen ännu mera. Där känner jag att jag kan utveckla mera om bara tid fanns. 
Läroplan:

Jag vill ge eleverna möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter möjligheter att utveckla sitt språk, lärande och sin kommunikation ett lustfyllt lärande genom skapande arbete och lek.
Att eleverna försöker lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt. Ge eleverna verktyg för att kunna lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga

Ge eleverna kunskap så de kan använda modern teknik som ett verktyg för skapande och lärande.
Jag har sett att eleverna har utvecklat och fått använda sina idéer i tal och skrift genom filmer av olika slag. När de skriver sagor och dikter tillsammans har de diskuterat och hjälpt varandra. De gör det på ett lugnare sätt nu. 

De som har kommit längre i läsutvecklingen har hjälpt sin kamrat med bokstäver och läsning.

De har sedan tränat att läsa sina berättelser för att sen läsa upp för 1an och förskolan. De har varit så stolta när de kunde läsa för förskolans barn. För elever med dålig finmotorik är det skönt att få skriva på dator eller iPad.

De har tagit ansvar för sina filmprojekt genom att vilja slutföra och visa upp dem. 

Har även sett att läsutvecklingen har gått framåt.  

I november så jobbade vi med animerad film. Roligt att göra om det en gång till . Elverna var nu mera medvetna om hur slutresultatet skulle bli. De blev mera fokuserade och ville nå ett resultat. 

Här kan ni se en av fem . 

/ Tack för denna tid. 😊

 http://youtu.be/__-yNnJuvYA

Åtgärder

Information

Kommentera

