Gymnasiesärskolan Åsa Lundström

9 12 2015

Här kommer lite tankar från mig om året med LekMiT, ett spännande år då jag lärt mig mycket nytt. Från att ha varit fast i appträsket har jag bla lärt mig använda iPad som ett verktyg som stimulerar samspel, kommunikation, kreativitet, nyfikenhet, fantasi, att leva sig in i känslor och olika roller mm. Allt detta som vi ska låta våra elever utveckla enligt våra läroplaner och kursplaner.

I vår klass har vi jobbat mycket med film och vi började med appar där eleverna kunde filma själv och de kunde se resultat av sitt filmande direkt. Många filmer blev det och eleverna visade filmerna för varandra på TV och på smartboard. Sen gick jag vidare med att filma eleverna som fick klä ut sig och utföra vissa saker ex. krypa in bakom ett bord. Vi lärare kunde ge instruktioner till eleverna och sen redigera i iMovie, lägga på ljud mm. På våra filmvisningar var eleverna stolta och vi deltog även i filmfestivalen med en del av dessa filmer. Med hjälp av dessa filmer kunde vi även tillsammans reflektera över om det var möjligt att i verkligheten kunna utföra det som visades på filmen.

Vi gjorde även en film med hjälp av Green screen. Här deltog eleverna även i redigeringsarbetet. Vi kopplade upp iPaden mot TV så att alla kunde se vad vi gjorde. Tillsammans bestämde vi vad vi skulle ha för ljud och vad vi skulle säga i de olika scenerna. De elever som pratar med stödtecken fick teckna och vi la in det i små rutor i filmen. Eleverna var engagerade och förstod fort vad vi höll på med. Just med att använda Green screen ser jag stora möjligheter i lärandeprocesser. Vi kan använda oss av detta i många teman så att eleverna får uppleva, sätta sig in i känslor och roller, utveckla fantasin och rollek. Tänk bara om vi ex ska lära oss om rymden, då skulle vi kunna resa till månen och uppleva tyngdlöshet.

Att använda Ipad i undervisningen och som redskap till att göra film är både enkelt och skapar stora möjligheter. Jag har sett sådan glädje och engagemang hos mina elever när vi gjort film så detta är något jag ska fortsätta med. Mycket av det som står i våra kurs- och läroplaner har känts abstrakta och svårt för mina elever men genom att göra film kan jag låta dem UPPLEVA mycket. Ex skulle vi kunna resa till olika platser med hjälp av Green screen eller kanske uppleva olika historiska miljöer.

Mina elever har fått ett verktyg till att göra något tillsammans och att sen få visa upp sina färdigheter för en mottagare har varit riktiga höjdpunkter. Dom har velat se filmerna många gånger och glädjen hos eleverna när de gjort dessa filmer är nog det bästa. Jag kommer absolut att använda mig av iPad och film även i fortsättningen, som en del i allt annat vi också gör.

 

IMG_0050

 

Åtgärder

Information

Kommentera

