Gymnasiesärskolan, Linnéa Boström

8 12 2015

Gymnasiesärskolan, Linnea Boström

Vi jobbar för att vara öppen för olika perspektiv på inviduellt lärande. En bra blandning av olika lärmiljöer, en kombination av lika medier för lärande.

Vi försöker att anpassa undervisningen till varje elevs förutsättningar och behov. Hitta en bra plattform där vi stimulerar fortsatt lärande, där vi tänker på elevens bakgrund, intressen, språk, motoriska handikapp och kunskaper.

Målet är att stimulera eleverna att vara med på att inhämta och utveckla kunskaper, hitta en bra balans mellan arbete och lek. Tanken är att stimulera alla sinnen, deras nyfikenhet och framförallt deras självförtroende för att på så sätt främja ett aktivt lärande.

Då vi gick med i detta projekt så var det Johanna Lundberg som var lärare i klassen och jag klassassistent, Johanna blev mammaledig och det började en ny lärare som tyvärr blev sjukskriven. Så då stod jag plötsligt där med en egen klass och ansvar som lärare. Det var mycket som landade i mitt knä, var skulle jag börja och åt vilket håll ville jag styra detta med LekMiT.

Min klass består av elever som har många motoriska handikapp, synproblem, dövhet, grova språkstörningar, epilepsi och andra medicinska åkommor. Så jag satte mig ner och funderade var jag skulle börja och det blev med musiken. När eleverna musicerar tillsammans kommunicerar de med varandra. De kan trots sina olika hinder och begränsningar samspela i musiken och uttrycka känslor av olika slag. Så det blev en självklar start, vi filmade den låt vi tillsammans valt ut och redigerade den i IMovie där vi la till en ruta där en elev visade alla tecken till sången. Den blev omåttligt populär och eleverna har velat se den flera gånger, skrattar då de ser sig själva och sjunger med. Måste tilläggas att vi har en väldigt kompetent musiklärare vid namn Egon Fredriksson.

egon_elin

I min klass ser jag ser bäst resultat då det är en kombination mellan gammalt och nytt, blanda traditionellt arbetsmaterial med modern teknik som i detta fall är lärplattan. Ett väldigt tydligt exempel på detta var då jag ville hitta en bra ingång till matematikens värld. Det fanns en kassa med sedlar och mynt och en stor kartong med tomma matvaruförpackningar. Gunilla Dahlblom som varit ett enormt stöd för mig under denna resa kom då med en app som heter Storest och en smart användningar av Qr-koder. Så med dessa enkla medel så gjorde vi ett hopp till nutid, nu scannar de in sin vara och plötsligt blev matten oerhört rolig och spännande.

Vi har under denna tid hunnit jobba mycket med musik, affären, de använder Niki Diary för att dokumentera sin dag, animeringar, pussel, matte, sinnesupplevelser som vi kör genom projektorn, sorteringsövningar och mycket mer. Tycker att IKT-verktyg ger eleverna nya sätt att utveckla sin förmåga att arbeta tillsammans, de ser varandra på ett nytt sätt och alla växer i sina roller.

Inför framtiden så kommer jag närmast att arbeta med ämnet känslor, där ser vi lärplattan som ett utmärkt hjälpmedel. Vad är ilska, hur ser man ut då man är arg, jobba med att göra film och köra rollspel.

Ett stort tack till alla på LekMiT, har varit otroligt spännande och givande!

Åtgärder

Information

Kommentera

