Uppgift 5-Blogginlägg

7 12 2015

Jag ska då slutligen skriva om mina sista reflektioner om det projekt vi har varit med i och vad det har gett våra elever här på skolan.

På vilket sätt erbjuder ni lärande i olika former?

Utifrån sin individuella situation ska varje elev utveckla sina förmågor på bästa sätt, både enskilt och i grupp. Utveckla sina sinnen, de ska få möjligheter att utveckla sina kunskaper, förstå sig själv och andra, lösa problem, förstå sin omgivning och att använda olika estetiska uttrycksformer. Utveckla sin fysiska förmåga samt utveckla förmågan att leva ett självständigt liv. Genom de ämnesområden eleverna har försöker vi planera verksamheten så att de strävar mot elevernas enskilda mål. Vi ska möta varje elevs specifika situation, skapa nyfikenhet och lust att lära, se på vilka styrkor och svagheter eleverna har samt att skolan ger många upplevelser och möten människor emellan.

Hur kan ni jobba med IKT-verktygen så att det blir meningsfullt-viktigt och på riktigt?

Jag ser många områden där vi kan jobba med IKT med eleverna, för att nämna några:

  • Göra film, se tillsammans i grupp
  • Göra bildspel
  • Skriva böcker ,sagor, tidning
  • Dokumentera verksamheten, studiebesök

Vad är möjligt med lärplattan som ni inte kunde göra tidigare?

Många appar tränar mot elevens individuella mål och man kan projicera på storbild och se resultat direkt. Varje elev hos oss får ju alla pedagogiska appar samlade i sin lärplatta. Den kan användas som hjälpmedel i många olika situationer. Kontaktbok med hemmet, och eleven kan berätta om händelser med hjälp av bilder, film, tecken.

Vilka typer av interaktioner har ni sett ske i er verksamhet vid användningen av IKT-verktyg?

Eleverna har verkligen inspirerats av att dagligen fått använda lärplattan i undervisningen. Vi har haft spontana filmvisningar för varandra och dans tillsammans, maskerad vid ett flertal tillfällen. Vi har lekt och spelat olika appar tillsammans på Smartboarden och med varandra i grupp. Lärplattan har blivit en kontakt med hemmet. Vår verksamhet dokumenteras på ett helt annat sätt. Vi har också sett att elevernas förmågor är mycket större än vad vi kunnat se tidigare. Dom lär sig mycket av att se film om olika saker om och om igen. Eleverna har fått upp ögonen för varandra på ett annat sätt än tidigare tycker jag.

Om det har skapats lärandeprocess som ni tidigare inte sett, hur har dessa sett ut i sådana fall?

Jag tycker att filmskapandet på ett lekfullt sätt har visat att det är eleverna som är kreatörerna, som lyckats integrera flera ämnesområden t.ex språk och kommunikation+estetiskt skapande, läsa och skriva utifrån sina förutsättningar.

Vad ser ni för koppling till respektive läroplan utifrån den första uppgiftensom ni gjorde?

Jag tycker att eleverna har fått ett till verktyg att visa sina förmågor. De har fått träna på sin kommunikativa förmåga, att samspela,dokumentera, söka kunskap. Fått visa bilder/film från skolans alla aktiviteter och ämnesområden där de själva är huvudpersonerna. Hitta information och bilder samt förflytta sig till olika platser.

Tack för mig !

Karin Flodin

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: