QR-koder och lokalisering

8 10 2015

Hej allihop!

Jag har provat detta med att göra QR-koder och göra en liten bana inomhus för att se om eleverna hittar runt här i skolan. Efter en genomgång av Ulla-Karin så satte vi igång. Jag gjorde 8 stycken koder samt foton då till dessa. Avslutade banan i i mitt klassrum där den sista koden var en kort film länkad från youtube.

Det var ett litet projekt så att varje kod hamnade på rätt plats och i rätt ordning. Nåväl vi började gå banan och med lite hjälp i början så förstod eleverna hur man använder lärplattan. Vi kom halvvägs till vårat elevfik och där tappade eleven tråden. Han ville ju förstås köpa Cola-Cola. Nästa miss var ju att jag glömt en kod så vi fick hoppa över den. Provade banan med en annan elev och han klarade hela banan utan stopp. De flesta av eleverna måste prova många gånger och allt eftersom lära sig hur det funkar.

Jag tog ner koderna för att det är så många elever runt om i skolan och man vet aldrig om det får sitta kvar.

Vi har också koder med sagor uppsatta i klassrum och korridor som man kan lyssna på. Och det har ju eleverna tagit till sig och flera scannar och lyssnar på raster och så. Det är endast 2 av 11 som provat och jag tycker att de övriga också ska få göra det.

Tänkte sätta upp koderna igen och det visade sig att länken bild/kod  inte längre finns kvar så jag måste göra om dom, det var endast en som gick att scanna. Så med Ulla-Karins skriftliga instruktion ska det nog gå bra, så det är bara sätta igång.

Karin Flodin

Åtgärder

Information

Kommentera

