Hur man gör QR-koder

4 05 2015

Jag fick en fråga hur man gör QR-koder till böckerna på UR. Man gör på samma sätt oavsett om det t ex är ngt på YouTube eller ngn annan sida på nätet som man ska länka QR-koden till.

Så här gör man:

Den här gången gjorde jag allt på datorn, brukar annars använda appen Qrafter Pro.
Jag gick in på ur.se och sökte efter Läs med sagor. Fick upp sidan.
Klickade på en av böckerna.
Kopierade URL:en (länken) till den boken.
Öppnade en ny flick på Internet Explorer och gick till denna sida:
http://www.skapaqrkod.se/index.php
Se till att URL är förbockat på den sidan. Klistra in den kopierade länken från UR.
Klicka på skapa QR-kod.
Nu genereras en QR-kod och du ska se den högst upp på sidan.
Jag högerklickade på QR-koden och valde kopiera, man kan ju spara ner den till en fil på datorn också.
Jag startade sedan Word och klistrade in QR-koden där.
Sedan sökte jag på bokens titel på Google, fick upp bilder på bokens framsida, högerklickade och kopierade den bilden och klistrade in den i Worddokumentet bredvid QR-koden. (Här är det då tveksamt om man får göra så, det är ju ngn som sitter på upphovsrätten till det fotografiet/bokomslaget – men jag tänker att de som gjort boken gärna vill att den ska läsas)
Men så gör man i alla fall!
Lycka till!

Åtgärder

Information

Kommentera

