QR-koder och sagor

28 04 2015

IMG_3990

Gjorde i ordning ett par QR-koder i morse med sagor – Läsa med en saga som finns på Utbildningsradion, med tillhörande bild på aktuell bok. Tog med mig dessa ut på en av förskolorna jag handleder och responsen från både pedagoger och barn var positiv. Pedagogerna ville genast repetera hur man gör så att de kan fortsätta göra egna Qr-koder. Bland annat jobbar de med dans just nu och robotdanser som finns på YouTube är populära. Så de skulle göra Qr-koder av dem, kan barnen lätt välja vilken de vill inspireras av i sina egna danser.

En av flickorna såg blygt på lite under lugg när vi skulle visa hur man gör för att kunna lyssna på den bok man valt. Sen kom hon igång och scannade av QR-koder för att lyssna på de böcker hon valde som om hon aldrig hade gjort något annat och hon såg mycket stolt och glad ut. Dessa inlästa böcker lockade till sig andra barn, så tillsammans satt de och lyssnade.

IMG_3992

IMG_3989

Tänker att man kan bygga upp ett bibliotek med böcker med QR-koder, som barnen själva lätt kan scanna av beroende vilken bok de väljer. Givetvis är det mysigt och bra att sitta själv och läsa med barnen, ta pauser under läsandet och ställa frågor om texten osv, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Om barnen har en favoritbok som ni brukar låna på biblioteket, som inte finns inläst på nätet går det ju att filma boken när ni läser den och sedan lägga ut den filmen på t ex YouTube eller spara ner den i Dropbox och sen göra en QR-kod av den filmen. Såg ett utmärkt förslag i den e-boken som jag tipsat om tidigare, att t ex låta föräldrar till barn som har ett annat modersmål läsa in sagorna på sitt språk och så filmar man det, kan barnen välja om de vill lyssna på svenska eller på sitt modersmål.

Åtgärder

Information

2 responses

28 04 2015
Maud Karlsson

Kul ide. Kan du närmare förklara hur du gör . Jag har försökt men kan inte få till det.
Maud

4 05 2015
lekmit

Hej Maud!
Den här gången gjorde jag allt på datorn, brukar annars använda appen Qrafter Pro. Så här gjorde jag:
Jag gick in på ur.se och sökte efter Läs med sagor. Fick upp sidan. Klickade på en av böckerna. Kopierade URL:en (länken) till den boken.
Öppnade en ny flick på Internet Explorer och gick till denna sida:
http://www.skapaqrkod.se/index.php
Se till att URL är förbockat på den sidan. Klistra in den kopierade länken från UR.
Klicka på skapa QR-kod.
Nu genereras en QR-kod och du ska se den högst upp på sidan.
Jag högerklickade på QR-koden och valde kopiera, man kan ju spara ner den till en fil på datorn också.
Jag startade sedan Word och klistrade in QR-koden där.
Sedan sökte jag på bokens titel på Google, fick upp bilder på bokens framsida, högerklickade och kopierade den bilden och klistrade in den i Worddokumentet bredvid QR-koden.
Så gör man!
Lycka till!

Kommentera

