SETTdagarna i Kista

21 04 2015

Har  deltagit på SETT i dagarna två förra veckan, både som föreläsare och åhörare. För mig fungerar en tillställning som SETT som en chans att möta det vidgade kollegiet, kompetensutveckling och nätverkande. På själva mässan går jag mest runt och ser en himla massa, men fångar upp lite. Däremot gillar jag att det på själva läromedelsmässan är miniföreläsningar i en del av montrarna. Det är för mig främst det pedagogiska förhållningssättet som är intressant och i och med det utbudet av föreläsare, samt chansen att nätverka som tilltalar mig mest. Årets utbud av föreläsare var intressant och många som jag ville lyssna på talade samtidigt. Om jag ska fånga upp något av allt jag lyssnade på inklusive vad jag själv försökte föra fram var budskapet – utgå från det som är som intresserar era barn/elever där har vi en ingång! Att vara genuint intresserade av och nyfikna på barnen/eleverna, att tillsammans med dem vara medforskande och lyssna aktivt. En annan sak jag fångade upp var: Med vems blick? T ex runt dokumentationer, vems blick är det som synliggörs här? Är det den vuxnes, är det barnets eller bådas?

Morgan Andersson var en av föreläsarna som berörde mig! Föreläsningen på rubriken kom från en av hans elever: ”F#ck you Facebook, F#ck you very much”,  Satt där längst fram mitt emot honom med tårar i ögonen både lite nu och då. Det blev så tydligt vikten av att vara intresserad av sina elever. Det här är en av hans slides i hans presentation:


Vi fick också ta del av en del elevrespons som han fått. Dessa elever hade blivit sedda och bekräftade! När han skulle ta avsked av sin årskurs 9:a som han följt sedan åk. 5 gjorde han en video utifrån Whitney Houstons låt I will Always love you, som många av er kanske har sett. Här kan ni se den!

Beppe Singer försökte jag lyssna på förra året också, men det var fullsatt. Så i år såg jag till att försöka hänga på låset. Beppe Singer har en bakgrund som lärare och jobbar nu bland annat med Hjärnkontoret på SVT. Han talade om tio sätt att misslyckas som lärare. Han har själv erfarenhet av att inte bli sedd annat än som en strulpelle under sin skolgång. Och då undrar jag – hur påverkar det ens skolgång? Ja, någon sorts uppmärksamhet får man ju… börjar genast tänka på Hjalmar Söderbergs dikt:

“Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.”

Ett av råden som Singer gav för att misslyckas som lärare var: Ge upp där andra redan har gett upp!

Förutsättningarna för att ”lyckas” i förskola/skola tror jag är nära förknippat med en god relation mellan lärare/barn/elever. Att man blir sedd och bekräftad för den man är, men också utmanad att kunna mer än vad man trodde sig kunna. Det handlar bland annat om förtroende, goda relationer, kommunikation och ett bra skol/klassrumsklimat. Micke Gunnarsson sa på sin föreläsning (honom lyssnade jag inte på, men tog del av Twitterflödet av dem som lyssnade på honom): Att berömma prestationer ökar självförtroendet, men det är självkänslan som behöver odlas! Det ligger en hel del i det påståendet!

Många av dem som jag följer via sociala medier fick jag också chans att möta under dessa dagar, vilket är mkt givande! Likasinnade och oliksinnade som får dela tankar, reflektioner och idéer.

Lärarförlaget bjöd in till middag för oss som varit en del av boken Mediepedagogik på barnens villkor på onsdagskväll, samt även andra författare t ex Anne-Marie Körling och Ulla Wiklund som Lärarförlaget har gett ut böcker av. Gott och trevligt var det! Kul att boken också sålde slut på mässan och att den dessutom gått till nytryck 🙂

Sen hann jag med och lyssna på Karin Sönnerås som talade engagerat om Lärplattor, QR-koder och programmering – det traditionella (t ex pärlbrickor) möter dagens teknik. Bland annat har de byggt pärlbrickor med QR-koder. Helt klart behöver det ena inte utesluta det andra!


Jag tog del av en förskola som  använder Instagram som ett dokumentationsverktyg till föräldrar och om föräldrarna vill titta mer djupt på dokumentationen så finns den på förskolan som jag förstod det hela.

Magnus Blixt var en annan föreläsare som jag lyssnade på. Han talade om sociala möjligheter – fallgropar och möjligheter. Han talade blanda annat om interaktion som grunden för lärande. I boken Mediepedagogik på barnens villkor som jag är redaktör för skriver jag om att kunskapens ursprung finns i sociala interaktioner, vilket jag verkligen tror på. Självklart kan man lära sig saker på egen hand, men jag upplever att mina kunskaper djupnar och utvecklas i samspel med andra vilket också stöds av sociokulturella teorier. Magnus menar att sociala medier kan få oss att slippa Jante. Vi kan dela saker som inte är riktigt klara ännu. Sharing is caring helt enkelt!

Själv föreläste jag för Föreskolearenans räkning i deras monter om matematik och IKT på onsdagen, samt  om mediepedagogik på barnens villkor i en fullsatt föreläsningslokal som rymmer 500 personer. Och då pågick tre till föreläsningar samtidigt som också drog mycket folk! Detta säger mig att förskolan är på g! Har för mig att jag sa något i stil med SKIT i APPARNA under min föreläsning! Vad är ni ute efter att göra? Aha, då kan lärplattan vara ett av verktygen. Vad är era barn intresserade av? Aha, där har ni en ingång! Lyssnar ni ordentligt, är ni genuint nyfikna på barnen? Var frågor som jag bland annat ställde under min föreläsning.

Kul att sen samtala med några av åhörarna och utbyta tankar och idéer. Känner alltid känslan när jag har föreläst att jag hade velat ha tid att sitta ner och samtala med dem som lyssnat. Vad gör ni, vad ser ni för möjligheter, vad tänker ni osv? Utbyta tankar och idéer helt enkelt med koppling till våra läroplaner.

Åtgärder

Information

Kommentera

