Uppgift 2 Lärandeorienterad observationsuppgift

20 03 2015

I läroplanen för gymnasiesärskolan 2013 skrivs att ”skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva och omsätta nya idéer i handling och att lösa problem. Eleverna ska utveckla sin förmåga att ta initiativ och ansvar och att arbeta självständigt och tillsammans med andra.”

Övergripande mål och riktlinjer.

Det är skolans ansvar att varje elev efter genomförd gymnasiesärskoleutbildning utifrån sina förutsättningar bland annat utvecklat sin förmåga att:

* lösa praktiska problem och arbetsuppgifter.

* Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.

* formulera, analysera och pröva antaganden samt lösa problem.

Bakgrund till observation

Eleven fick jobba själv med appen. En elev fick utforska appen Bugs&Numbers och en annan elev fick utforska appen Puffarna, jag hade tänkt låta henne pröva appen Falling Stars först men denna elev var väldigt tydlig med att hon ville ha en annan och då lät jag henne välja själv. Hon tryckte då på appen puffarna. Jag stod bakom och filmade.

Sammanfattning av observation 

Eleven trycker på appen och väntar på att något ska hända. Jag avvaktar en stund men till sist säger jag – händer det något? Eleven svarar – Där! Han trycker på start och spelet startar. Nu behöver han inte göra några val utan spelet matar på med flera uppgifter som han ska lösa. När en nivå är avklarad börjar nästa automatiskt. En uppgift är att färglägga en bild utifrån siffror. Detta gör han mycket noggrant och när han är klar trycker han på en grön pil. En ny färgläggningsbild kommer fram. Han bli sittande en stund utan att vilja börja. Jag visar på en ny knapp och frågar – vad händer om du trycker här? Han tittar på det olika alternativen men väljer inget. Jag säger till slut – Du får välja något, vad står det. Eleven svarar – Där! Han trycker på valet hoppa över. Eleven är aktiv i appen och prövar olika lösningar på uppgifterna. Han jobbar länge i appen och han ser nöjd ut. Han är väldigt koncentrerad.

Sammanfattning av observation Puffarna

Eleven utforskar olika saker i appen utan tvekan. Hon pratar med figurerna i appen och är glad. Hon lyssnar vad figurerna vill att hon ska göra och utför instruktionerna. Hon sitter länge med denna app. Vissa uppgifter i appen behövde hon hjälp med för att komma vidare.

Analys

Eleverna klarade mycket i apparna självständigt och blev det fel så vågade de fortsätta att hitta försök till lösning. Att som pedagog sitta med att utforska appen tillsammans med eleverna han vara bra så att det inte tar alltför länge att komma vidare, kan bli tråkigt då. Däremot viktigt att tänka på att inte styra för mycket och att ge eleverna chans att själv komma på hur man gör. Eleverna hade stor uthållighet och satt länge med dessa appar. Jag tycker att dessa appar ger möjlighet att visa att de kan ta egna insiativ och att de kan lösa problem självständigt. Eleverna var nyfikna på apparna och visade att de hade självförtroende att pröva allt i apparna.

Åsa Lundström

Advertisements

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: