Uppgift 2 – Lärandeorienterad observationsuppgift

19 03 2015

Valda mål:

  • Får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling.
  • Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.

Valda appar:

  • Prata
  • Fluidity

Prata:

Vad gör eleven?

Eleven visar intresse och utforskar appen.

Hur gör eleven?

Eleven provar sig fram genom att klicka på de olika pratkorten och vill höra vilka pratkort som är valda.

Vad säger eleven?

Eleven för en diskussion samtidigt som eleven väljer olika pratkort och svarar sedan om det var något som den eleven ville eller inte, eller om det var något som eleven tycker om eller inte tycker om.

Fluidity:

Vad gör eleven?

Eleven visar intresse och är väldigt koncentrerad vid utforskande av appen. Eleven är fokuserad och tittar väldigt intensivt på i-paden.

Hur gör eleven?

Eleven tittat på appen och följer mönstret som fluidity bildar.

Vad säger eleven?

Då eleven inte äger ett eget språk så säger eleven inte mycket utan av läten eleven gör samt kroppsspråket så såg vi ett intresse av appen.

 

Reflektion:

Valda mål från läroplanen var att eleven:

  • Får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling.
  • Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.

”Prata”

Med appen prata får eleven stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling då appen hjälper när talet inte räcker. Eleven vi provade ”prata” med har väldigt svårt att hålla fokus men med hjälp av appen får eleven stöd till att fokusera och hålla kvar eleven vid ett ämne en längre tid, något som annars blir svårt. ”Prata” tycker vi även ger eleven möjligheter så att eleven kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och så känna tillit till sin egen förmåga. Det finns alternativ i appen så att man kan välja hur många olika pratkort man kan ha och därefter blir den även mer fyllig i alternativen till varje ämne. Detta gör att eleven kan använda den själv på en enkel nivå där pratkorten är tydliga, enkla med mindre alternativ samt att de då är större, något vår elev behöver för att motoriskt ha möjlighet att trycka på det kort som önskas. Eftersom appen möjliggör detta och även ger eleven en ökad kapacitet till kommunikation så ökar även elevens tillit till sin egen förmåga. ”Prata” går även att använda i den avancerade funktionen men då tillsammans med andra och som ett redskap för diskussion och samtal.

”Fluidity”

Eleven får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling är ett mål vi har valt. Utifrån denna app får eleven inte något stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling. Vi anser att sinne såsom synen stimuleras av denna app, eleven var väldigt koncentrerad och oerhört fokuserad vilket vi blev väldigt överraskande av då eleven i vanliga fall visar väldigt lite intresse för i-paden. Färgkontrasterna och dess rörelse är något vi främst tror fångar elevens intresse. Att eleven kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egna förmåga är något vi däremot anser stämmer överens med den valda appen. Eleven har möjlighet i ”fluidity” att själv lära, utforska och arbeta ensam och även tillsammans.

/ Johanna och Linnea

Advertisements

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: