Uppgift 2

19 03 2015

Lärandeorienterad observationsuppgift

Utifrån Gymnasiesärskolans läroplan har jag valt 2 strävansmål att titta närmare på:

  1. Skolan ska utveckla elevernas kommunikation och sociala kompetens.
  2. Att eleverna kan lära, utforska och arbeta självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.

De appar jag valt är Toca Store och en spelapp som heter Blip Blup. Eleverna fick prova dessa och jag har filmat det.

Jag ser att eleverna finner stort intresse för dessa, kommunikationen ökar och i Toca Store är det ju bra att man sitter två- en som handlar och en som sköter kassan. Eleven handlar varor och betalar, hon ser när det fattas pengar så ändrar hon priset på varan. Hon får pröva alla de moment som finns i målen. Hon visar en glädje/lust samt att man fångat något som hon är intresserad av.

Blip Blup är en spelapp som fodrar att man kan se mönster och tänka lite snabbt. Min elev som provade denna app visar prov på att han utforskar, lär sig , arbetar självständigt. Han visar ett intresse och engagemang. Han söker kommunikation med mig när han undrar över något. Det är bra att vara medspelare och fungera som stöd när det kör fast. Denna app strävar inte så mycket att utveckla kommunikationen. Det är mycket hjärngympa och att se mönster. Man kan ju tänka att han skulle ge upp när han inte hinner göra banorna men han fortsätter ivrigt tills det går. Vilken oanad förmåga han visar och en lust att lära sig samt att han väldigt uthållig.

Med vänlig hälsning Karin Flodin Strömbackaskolan

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: