Programmering

24 02 2015

Jag var i Sundsvall och föreläste förra veckan om Mediepedagogik på barns villkor. Hade då förmånen att kunna lyssna på andra föreläsare, tex Lisa Sällvin från Mitt Universitetet som talade om programmering under föreläsningsrubriken Barnhack. Det var mycket intressant, och hon menade att vi måste få fler tjejer på banan när det gäller bl a programmering. Antal kvinnor som väljer tekniska utbildningar har minskat rejält sen 80-talet. I framtiden kommer det att finnas många jobb som t ex har med ngn form av programmering att göra, men inte tillräckligt många utbildade. Här Kan ni ta del av hennes presentation: https://prezi.com/oujvl7hf_5pe/barnhack-mittlarande-2015/ Får ni chansen att lyssna på Lisa – gör det!

På Västra Allés Förskola har man introducerat och jobbat med programmering så här – något att inspireras av: http://www.pysslingen.se/skolor/2015/02/19/programmering-pa-vastra-alles-forskola/

Här är några programmeringsappar att testa:

IMG_0621 På CMiT har vi bee-bots ifall ngn som nu är med i LeKMiT eller har varit med i LeKMiT kan få låna för att prova. Passar ju som hand i handske med det kommunala matematikprojektet.

Sen lyssnade jag också på en föreläsning av Erik Godin som handlade om hur han jobbat med Minecraft i en åk 1, från att ingenting ha kunnat om Minecraft till att gå all in. Intressant och inspirerande! Även här mycket matematik och ämnesöverskridande arbete som man kan väva in, även att jobba både analogt och digitalt. Här kan ni tal del av Eriks föreläsning https://prezi.com/wrehqdinvy7x/lara-med-minecraft/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

Men ni kanske inte ”spelar” på eran förskola/skola? Har ni då tagit bort de analoga spelen också är min undran?

Vad skulle hända om ni sa tillröra barnen/elever:

Är det ngn som spelar minecraft?
Säkert skulle några barn/elever svara ja.
Kan du/ni visa mig hur man gör och vad det går ut på?

Jag tror att många barn/elever skulle växa av få lära ut till en vuxen eller till andra barn. Sen kan ni stå för det pedagogiska tänket och kopplingen till läroplanen och tillsammans gå mellan tekniker – analoga och digitala och knyta det till olika ämnen/projekt. Vara den medforskande pedagogen!

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: