Mediepedagogik på barnens villkor

12 01 2015

I september/oktober 2013 blev jag kontaktad av Lärarförlaget med en förfrågan om jag ville skriva en bok om mediepedagogik i förskolan. Har saknat en sådan bok som går lite mer på bredden och djupet sedan jag själv var färdig mediepedagog år 2000. För att få ett bredare perspektiv än bara mitt perspektiv så blev det en antologi. Jag har skrivit förordet, kapitel 1 och 10, samt headhuntat mina medskribenter från olika ställen runt om i Sverige. En del av dem är mina kollegor här i Piteå, andra är föreläsare som jag själv lyssnat på och följt och kommunicerat med via sociala medier. Boken kom ut till försäljning i december, vilket kändes helt fantastiskt och en smula overkligt! (Mkt märkligt att se sitt namn på en bok…!) Det var verkligen en intensiv lär-, skriv- och feedbackprocess som varit mycket intressant, stundtals krävande men hela tiden roligt och utmanande. I skrivande stund har det börjat komma en del recensioner på boken. Några hittar du här:

Det är en bok som passar på lärarutbildningarna och i förskola och förskolekass och även på i de tidigare åren i grundskolan. Det är en bok som innehåller både teoretiska och praktiska perspektiv. En bok som vi hoppas ska väcka tankar och reflektioner om hur och varför vi jobbar mediepedagogiskt och använder digitala verktyg, med kopplingar till läroplanen, litteratur och forskning. En bok med en massa kompetens inom ämnesområdet! Förhoppningsvis ska några av oss föreläsa på SETT i april. Återkommer när jag vet mer om detta. Då har du chansen att lyssna och inspireras, ifall du ska dit. Här hittar du ett smakprov på boken och jag tror att den är billigast att köpa via Lärarförlagets sida, Lärarförlaget är ju då förlaget som tagit initiativ till boken. Det finns också en sida på Facebook som heter Mediepedagogik på barnens villkor, där man kan diskutera bokens innehåll, delge varandra tips och idéer osv. Gå gärna med i den ifall du använder Facebook. I LekMiTprojektet kommer vi att använda boken som obligatorisk kurslitteratur.

Helena Danielsson (Docent i bild- och mediepedagogik) har läst boken och hon skriver till mig: Innerligt tack för boken! Vilket bra och viktigt jobb du/ni har gjort med boken. Själv är Helena Danielsson också nyligen utgiven i antologin: Bild, konst och medier för yngre barn – Kulturella redskap och pedagogiska perspektiv – Maria Bendroth Kalrsson, Tarja Karlsson Höikiö (red)





LekMiT omgång 4

12 01 2015

Förra veckan startade vi så upp LekMiT 2015, fjärde året vi kör LekMiT. I år är ytterligare en avdelning från Tallåsens förskola med, denna gång avdelningen Barret. Jävres förskoleklass är också med samt gymnasiesärskolan. Ser fram emot detta år med en massa lärandeprocesser. I veckan börjar första handledningstillfällena i klassrummen/på förskolan. Blir spännande att träffa barnen/eleverna och förstås pedagogerna i deras lärmiljö. Får återkomma mer om vad som händer. Förhoppningsvis skriver pedagogerna själva lite om sin verksamhet.








