Uppgift 5

9 12 2014

Eleverna arbetar med dokumentation med hjälp av iPad och kamera. Med utgångspunkt i elevernas vardag/verklighet kan vi sätta ord/text för att beskriva det eleverna gjort. De kan också se sig själv och sin utveckling vilket ökar själfötroende/självkänslan.Med hjälp av lärplattan har vi skapat förväntningar inför olika projekt t.ex. matteprojektet ,där vi b.la använt oss av timstocken som räknat ned tid.
Det viktigaste är ändå att lärplattan kan användas som ett kommunikationsverktyg.De eleverna får en röst med hjälp av talsyntes och bild.
Lärplattan är inbjudande och lätt att använda, många gånger är den självinstruerande och lockar till att pröva själv.Så mycket enklare än dator/mus när det gäller öga-hand koordination.Lärplattan kan användas av fler elever samtidigt för interaktion.Eleverna kan hjälpa varandra och pröva sig fram.Det blir en ökad lust att utforska.
De fördelar vi kan se är att lärplattan förenklar kommunikationen, tolkar och synliggör elevernas vardag/verklighet.Vi har kopplat den till vår läroplan och kan använda den till alla delar i vår kursplan(kommunikation,verklighetsuppfattningen,motorik, estetisk verksamhet, vardagsaktivitet).
Stort tack till våra handledare Ulla-Karin och Carina
Med vänliga hälsningar Ture och Britta

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: