Våran resa i LekMiT.

2 12 2014

Tänk att det snart har gått ett helt år. Tiden har gått fort och vi har lärt oss mycket på resan. Ibland har vi fått backa och ta en ny väg. Det vi kan konstatera är att arbetet med IKT är roligt för både elever och pedagoger. Då vi börjat jobba mer med dator och iPad, så har vi fått ytterligare lärandeformer. Så att fler elever kan se sitt eget lärande och utveckling. Vi har jobbat med IKT och kopplat ihop det med den undervisning som vi har. Vilket inte känns som ett merjobb, utan ett hjälpmedel. Det gör att det känns meningsfullt och viktigt. Resultaten av arbetena blir proffsiga. Vi har fått stolta barn som gärna vill visa upp det som de gjort.
Vi har sett att vi fått ett snabbare lärande hos eleverna. Samarbetet har ökat och det gör att eleverna växer med kunskaperna. Lärandet sker elev/ elev och även elev/ pedagog. För eleverna är modigare än oss vuxna på att prova sig fram.

För eleverna att arbeta kreativt tränar inte bara finmotoriken utan ökar deras fantasi,deras egna idéer och skapande. Vt 2014 när vi började med LekMit projektet arbetade vi med bookcreator där vi gjorde en ”Jagbok”. Vi gjorde sagor och mattesagor i appen pupet pals. Därefter jobbade vi med 3:D former och gjorde filmer i I stop motion och I move. Vi avslutade terminen med en tillbakablick och reflektion över sitt lärande. Eleverna gjorde i appen pic collage ett arbete ” vad är matematik för mig”?. Eftersom vi jobbat matte inriktat under vårterminen.
Ht 2014 Ny barngrupp och nya utmaningar. Denna termin kom att bli svenska inriktad i IKT- arbetet.Från Piteå- kommun kom direktiv att vi skulle arbeta med elevinflytande ,så när frågan från en elev kom om en gossedjursdag nappade vi på det. Det resulterade i gossedjurssaga i pupet pals och som ringar på vattnet blev det en gossedjursblues med musikläraren.
Skanna in QR- koden så får ni se mer av vårt arbete.👀

I och med att lärplattan finns framme jämt, så går det snabbare och blir mer naturligt att dokumentera verksamheten och aktiviteterna. Det blir sen en snabb återkoppling till eleverna om deras lärande. Eleverna har blivit mer produktiva och självgående.

IMG_2922.JPG

Eva-Marie och Carro, Kullenskolansforskoleklass.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: