Musik och LekMit

26 11 2014

Under de år jag arbetat inom särskolan har det skett en stadig utveckling av IKT baserade läromedel anpassade för särskolan.
Datorer och programvaror har blivit ett naturligt inslag i undervisningen.
Olika slag av specialanpassade styrdon och kommunikationsplattor
har införskaffats för att ge eleverna en tillgänglighet till den nya tekniken.
I de flesta fall har läromedlen varit en plattform som förutsatt att pedagogen fyllt den med innehåll som varit utvecklande för eleven.
Detta har ibland varit både tidskrävande och komplicerat.
Vi har fått en väl utbyggd datorpark, utbildning i hur man filmar, redigerar, sätter ihop bildspel, använder PowerPoint för att nämna några tillämpningar.
Nu har vi fått Lärplattor, ett något så när fungerande trådlöst nätverk,
videokanoner och skärmar.
Nu har även jag som musiklärare sedan några år tillgång till internet och en möjlighet att använda internet och all den musik och musikrelaterade information som, finns direkt i min undervisning på ett enkelt sätt.
Jag kan nu också ett enkelt sätt med lärplattan filma och visa instruktioner för mina elever i melodi eller ackordsspel på keyboard, stränginstrument eller tonplattor.
På så sätt har jag,när jag så önskar ,tillgång till en extra pedagog i klassrummet.
En pedagog som hjälper eleverna att koncentrera sig på uppgiften och skapar tydlighet i instruktionen.
Om jag önskar kan jag även få hjälp med att dokumentera det som sker för en senare utvärdering.

Nästa steg för mig blir att hitta vägar in för elevernas egna skapande.
De lättanvända verktygen finns redan att tillgå.
Det gäller att hitta metoder som fungerar utifrån elevernas intressen och förutsättningar.
Detta måste även ställas mot den tid som mitt ämne har till sitt förfogande
och den kursplan jag arbetar emot.

Egon Fredriksson
Musiklärare
Särskolan/Gymnasiesärskolan/ Musik och Dansskolan Piteå

Åtgärder

Information

Kommentera

