Vilka bilder skapar vi av förskolan?

25 11 2014
Linda Linder tar upp frågan på Twitter utifrån ett blogginlägg http://www.pedagogikframtid.blogspot.se/2014/11/nu-vill-jag-jamfora-igen-hur-vi-skapar.html?m=1)hon har gjort på sin blogg, men jag kände att det är för få tecken att använda på Twitter så jag skriver mitt svar här:

Den bild jag vill ge av förskolan är att alla barn blir sedda, bekräftade och utmanade i sitt lärande i en kreativ och vänlig, tillåtande miljö med moderna verktyg – kanske ett önsketänk från min sida, men det är så jag verkligen vill att det ska vara. En förskola där de möts av engagerade, lyhörda och medforskande pedagoger som aktivt lyssnar på dem och låter dem ta plats i vårt samhälle.

Barn har en inneboende, kreativ kraft som vi kan ta tillvara i förskolan. Vad är det som fångar deras nyfikenhet, väcker motivationen och lusten att lära? I mitt arbetslag har vi i många år pratat om att lärandet ska vara meningsfullt, viktigt och på riktigt. Det innebär att vår uppgift som pedagoger är att uppmärksamma och märkvärdiggöra barnens intressen, upptäckarglädje och perspektiv och att utgå ifrån detta i ett processinriktat arbetssätt, där lärande och samspel är intimt förknippade i koppling till läroplanen.

Och så lägger jag till följande som kommer från Twitterdialogen som Linda startade. Ann Kronberg Larsson lägger även till en inkluderande miljö där olikhet läggs till som en positiv faktor i barngruppen. Absolut svarar jag på det!

Den bilden vill jag att vi ska levandegöra i förskolan! Vilken bild är du med och skapar?

Givetvis kan ovanstående inlägg lika väl gälla skolan 🙂

Åtgärder

Information

Kommentera

