xNote & FaceTime och Elgiganten

13 11 2014

Idag var jag i en klass på Träningsskolan. Sedan tidigare är det bestämt att eleverna skulle utforska olika sammahällsfunktioner. Denna gång var det Piteå Stadsmuseum som stod på agendan. Vi hade förberett en skattjakt med xNote. Det hemliga meddelandet skulle gå att få upp utanför museet. Jag hade gått i förväg till museet. Lärarna gick med eleverna i deras takt och de hade rätt snabbt klart för sig hur de skulle gå enligt kartan de fått upp. När de var framme fick de upp meddelandet. Meddelandet bestod av ett fotografi på mig och ett uppdrag om att leta efter mig inne på museet, för jag hade gömt mig. Lärarna skickade ett sms till mig när de fått upp xNotemeddelandet och då ringde jag upp dem på FaceTime för att ge eleverna lite ledtrådar om vart de skulle leta. Inom kort hörde jag hur eleverna tog sig upp på övervåningen där jag befann mig och snabbt hade de hittat mig. Jag i min tur hade gömt två skatter inne i ett av rummen, som de fick gå runt och leta.

Tittar man då närmare på Träningsskolans kursplan kan vi se att vi t ex har jobbat med kommunikation t ex när vi FaceTimade, med vardagsaktiviteter genom aktiviteter utanför skolmiljön för att vidga elevens omvärld och så att nya kunskaper kan erövras. Träningsskolan deltar också i det kommunövergripande projektet som handlar om matematik och via arbetet med Xnote har de jobbat med lokalisering.

I tisdags var jag med när en annan klass på Träningsskolan åkte till Elgiganten. En av eleverna är intresserad av elektronik, så hen fick sitt lystmäte tillgodosett. Eleven filmade och fotade runt om i butiken och utforskade intresserat alla möjliga olika märken på ugnar, tvättmaskiner, diskmaskiner, kylskåp, mikrovågsugnar m.m. Jag och läraren dokumenterade också, så nu håller vi som bäst på att klippa ihop alla foton och filmer till en film. Eleven såg intresserat på allt hen filmat och fotat på vägen hem med ett nöjt uttryck i ansiktet. Dessutom fick hen några presenter från butiken med loggan på. Idag när jag träffade eleven så ville hen genast se filmen som jag redigerat ihop från min lärplatta och på huvudet satt mössan hen fått från en av de anställda.

 

 

Åtgärder

Information

Kommentera

