När en planerad aktivtet blir något annat

8 10 2014

I våras när deltagarna i LekMiT skulle genomföra uppgift nr 2 i projektet, vilket ni kan läsa om här (I stora drag kan man säga att det var en observationsuppgift kopplat till läroplanen där uppgiften var att filma när barnen/eleverna utforskade en app)
blev det inte riktigt som vi tänkt oss vid ett av tillfällena. Det blev så mycket mer intressant!

Tanken var att några elever på Träningsskolan skulle jobba med appen BookCreator och att detta då skulle observeras via filmkameran. Lärplattan monterades upp på ett stativ, eleverna sitter vid bordet framför lärplattan där de ska utforska appen tillsammans. En av eleverna ställer sig upp och visar intresse för själva filmandet. Ett otroligt intressant utforskande tar vid. Den andra eleven dras också med. De ser koncentrerade ut. De kommer nära kameralinsen, de backar, de börjar röra på spaken i kamerastativet för att fånga olika saker på bild, de filmar sig själva och ett större och större leende spricker upp i deras ansikten. De blir bekräftade och säger varandras namn. Lärarna i rummet filmas, olika saker som de väljer att sätta fokus på filmas och benämns. Den ena elever lyfter på stativet och går iväg en bit för att filma andra delar av klassrummet. Hen fångar sin klasskamrat som nu intresserar sig för böckerna som är i bokhyllan. Filmaren lyfter sedan min tunga ryggsäck och filmar sig själv när hen lyfter den, sedan får diskbänken fokus. Det går över till att bli en sorts instruktionsfilm; kranen, vatten, en mugg! Dricka vatten! Den glädjen i hens blick och det leendet, det utforskandet! Det skulle ni ha sett! Även den andra elevens glädje och bekräftelsen som hen såg ut att få.

Istället för den planerade aktivitet som var avsedd att genomföras blev det någonting helt annat. Eleverna visade vägen och lärarna hakade på! För mig signalerar det här att digitala verktyg verkligen kan bli till ett till uttryckssätt/språk för barnen/eleverna, inte minst för elever som har något funktionshinder.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: