Mediepedagogik på barnens villkor

8 10 2014

Snart kommer boken… 🙂 Mediepedagogik på barnens villkor… I början av december. En bok som jag och mina medförfattare burit med oss sedan oktober 2013 (förutom du Martina, som fick hoppa på sent i skrivprocessen). Texter som har funnits inom oss, som tagit sin väg ut genom fingrarna till tangentbordet och till dokumentet i datorn. Jag har läst alla kapitel flera varv i olika versioner,  till hur de har mejslats fram till nuvarande version, som går på tryck på ngn vecka. Vilka processer och tankevändor det har varit, intressant, stundtals svårt, roligt, utmanande och intressant. Själv har jag saknat en sådan här bok sedan jag läst klart till mediepedagog år 2000.

Alla vi har skrivit den här boken tillsammans och resultatet har blivit vad jag tidigare sökt: en bok med ett såväl teoretiskt som praktiskt perspektiv. En bok som vi hoppas ska väcka tankar och reflektioner om hur och varför vi jobbar mediepedagogiskt och använder digitala verktyg, med kopplingar till förskolans och skolans läroplan, litteratur och forskning. Vi vill inspirera andra att pröva och utveckla det hela i sin egen verksamhet. Jag hoppas att boken ska utmynna i levande dialoger i era verksamheter och till er som är lärarstudenter, att ni får en kurslitteratur som känns relevant och aktuell.
När jag läser det jag själv har skrivit har jag ibland svårt att förstå att det faktiskt är jag som har skrivit det hela. Kanske känner mina medförfattare så också? Jag är oerhört stolt över denna bok och dess innehåll, att det faktiskt blev av och att det blev en bra bok! Tack till alla mina medförfattare som bidragit med kapitel i boken, tack till Lärarförlaget som tog initiativet och inte minst Annika Claesdotter som säkert fått slita sitt hår ett par gånger, men som återkopplat och återkopplat och hjälpt oss få allt läsvänligt!
Så här ser omslaget ut, fotot kommer från Spira Förskola i Luleå där en av medförfattarna Ingela Åström arbetar – som också tagit fotot.
omslaget
Åtgärder

Information

One response

10 10 2014
blockfsk

Härligt och spännande! Måste köpas😃📲💻😃

Kommentera

