Mediepedagogik på barnens villkor

1 09 2014

Någon gång i höst kommer boken som jag är redaktör för. Den kommer att heta Mediepedagogik på barnens villkor och ges ut av Lärarförlaget. 

När jag blev tillfrågad om att skriva en bok behövde jag inte tänka särskilt länge innan jag tackade ja, men för att bredare perspektiv än enbart mitt eget valde jag att bli redaktör för boken istället. I egenskap av föreläsare har jag fått lyssna på många inspirerande föreläsare runt om i Sverige, en del av dem har jag även följt i sociala medier. Några av dem bidrar med kapitel: Susanne Kjällander, Anna Stigsdotter, Markus Bergenord, Erika Kyrk Seger, Therés Åkerblom och Ingela Åström. Eftersom jag jobbar i Piteå under Utbildningsförvaltningen och på CMiT (Centrum för media och IT, i förskola, grundskola och särskola), och vi har lång erfarenhet av mediepedagogiskt arbete inom kommunen, föll det sig naturligt att det blev många medskribenter från Piteå. Jag har handlett arbetslag, både i förskola och skola, och på så sätt träffat kompetenta kollegor som också bidrar med kapitel: Anette Larsson, Anna Nilsson, Ulla Berg, Marie Eman, Carina Carlsson och Martina Lundström.
 
Jag tror att den här boken kommer att fylla en funktion både ute i de pedagogiska verksamheterna men även på lärarutbildningarna. Min förhoppning  att man som läsare ska inspireras, utmanas och reflektera när man läser boken. Som arbetslag kan man förslagsvis läsa ett kapitel i taget och reflektera över innehållet och ha levande dialoger kopplat till läroplanen och sin egen verksamhet.
 
Det kommer att finnas en FB-grupp kopplat till boken också.
 
Ser verkligen fram emot att hålla boken i min hand!
Åtgärder

Information

2 responses

2 09 2014
blockfsk

Väntar med spänning på denna! 🙂

12 09 2014
lekmit

Ja, det känns meningsfullt, viktigt och på riktigt 🙂

Kommentera

