Bockarna Bruse

9 06 2014

Vi har jobbat med animerad film i en av klasserna på Träningskolan. Så här här har vår planering och upplägg sett ut. Hoppas att det kan inspirera andra att prova!

Planering Bockarna Bruse

Syfte

Eleverna utvecklar kunskaper om matematik (tid) och vetskap om att man kan använda IKT som verktyg för att göra en film.

 Mål

Efter temaarbetet ska eleverna känna till arbetsgången hur man gör en animerad film och utvecklat matematiska kunskaper framförallt tidsuppfattning.

Centrala begrepp

Tidsordna händelser, begrepp som nu, först, sedan, snart, sist, vänta, börja, sluta,

liten, mellan och stor, tjock. Antal (1-3). Prepositioner som under och över, på. Turtagning, vänta. Rytm, ordningsföljd, läge, varaktighet, dåtid,nutid och framåt.

Genomförande

Leken har varit en vital del i hela projektet. Vi startade med att läsa sagor, se filmer, lekte rollekar om Bockarna Bruse. När vi upplevde att eleverna var bekanta med sagan, började vi att skapa bakgrund och rollfigurerna. Därefter började vi att filma. Vi jobbade i IStopMotion och redigerade i IMovie. Vi tog hjälp av vår musikpedagog med att spela in sången. För att öka delaktigheten hos de elever som saknar verbalt språk använde vi oss av en liten filmruta, där de teckande delar av sagan.

Utvärdering

Ikt som verktyg har bidragit till att alla elever kunnat vara delaktiga, även de som saknar verbalt språk har kunnat synliggöras. Ipaden är ett mycket interaktivt hjälpmedel, som har främjat elevernas självständighet och tilltro till sin egen förmåga. Inte minst genom att eleverna har fått se sitt eget skapande växa fram och bli till en film. Eleverna känner nu till arbetsgången hur man gör en animerad film och är mycket stolta över resultatet. De har även fått möjlighet att på många olika sätt jobba med de centrala begreppen ovan. Efter projektet slut, kan vi se att eleverna spontant fortsätter att leka Bockarna Bruse i den fria leken. Så förutom de ovan nämnda målen, har detta projekt även bidragit till att eleverna utvecklat sin sociala förmåga.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: