#SETT2014

9 05 2014

Givande dagar på SETT (Scandinavian Educational Technology Transformation) ute på Kistamässan! Rekommenderar er som inte varit där tidigare att åka dit nästa år. Det är både en mässa och en massa intressanta föreläsningar att ta del av, samt informella möten och nätverkande. Jag hade bokat av en hel del som jag skulle lyssna på, men tog mig inte in på allt i egenskap att jag själv var föreläsare (?!). Utbildningsministern Jan Björklund var på plats så även f.d utbildningsministern Ibrahim Baylan. Många positiva ord, bland annat om att läraryrket är det viktigaste yrket, är det valår eller? Synd bara att de inte tar sig tid att lyssna på några av föreläsningarna som visar upp fantastiska pedagogiska verksamheter med IKT som verktyg.

Men några lyssnade jag på:

Erika Kyrk Seger som föreläste på ett inspirerande sätt om vad som hänt under året sedan sist hon var på SETT och föreläste. Bland annat en del spännande om Minecraft – läs gärna ett blogginlägg från Erika här angående det. Blir mycket sugen på att utforska det mer ordentligt. Hon berättade även att förskolan skaffat sig ett Instagramkonto för att främja familjesamverkan. De lägger ut där avidentifierade bilder från verksamheten och har på så sätt fått ett mycket större föräldraengagemang med många kommentarer på utlagda foton. Hon visade många olika exempel från deras verksamhet, bland annat en film gjord i iMovie och trailerfunktionen. De hade dokumenterat med film och foton under veckan och på fredag satte de ihop en flashig trailer av veckan som gått. Kul idé och något som går snabbt att göra! Ett dokumentationsverktyg som används flitigt bland barnen är appen Explain Everything. Erika talade även om att bygga relationer digitalt, IKT som verktyg för bearbeta och utforska.

Markus Bergenord talade om barnen och virtualiteten. Vilken verklighet skapar barnen idag när det digitala och analoga möts? Inspirerande och underfundigt om hur de arbetar med Minecraft – efter denna föreläsning blir det ett måste att lära mig mer om Minecraft! Fantastiska dialoger, utforskande, samarbete, analogt och digitalt i en härlig kombination m.m. Barn är fantastiska i sitt utforskande.

Något som Erika lyfte, även jag och Markus befinner sig i är barns populärkultur och spelande. Det är inte riktigt OK på alla förskolor med populärkultur och spelande och själv lyfter jag ju gärna fram det kreativa och skapande…. men… vi bör förhålla oss till och intressera oss för barns populärkultur – det kan vara en ingång! Och spelande, otroligt mycket lärande processer som både Erika och Markus visade under sina föreläsningar. Det blir ett par tankevändor till runt detta!

Både Markus och Erika talade om att den digitala tekniken bör vara i relation, i relation till andra verktyg, material och personer. Jag brukar prata om att fläta samman olika uttryckssätt och sociala sammanhang. Tror att vi någonstans pratar om samma sak. I mötet mellan teknik, andra material/verktyg i sociala och meningsfulla sammanhang kan det ske spännande och förskoleutvecklande saker när man har fokus på möjligheter och inte minst deltar som den medforskande pedagogen. Nya frågor och upptäckter kan uppstå!

Jag lyssnande även på Cristian Fabbi och Simone Amini som pratade pedagogisk dokumentation som dynamo för pedagogisk utveckling.  De hade också fokus på att pedagogisk dokumentation kan bli ett verktyg för demokrati, genom att skapa plats för att göra barnens röster hörda och göra förskolans arbete mer synligt t ex för att påverka politiker. De tryckte hårt på barnens rätt att ta plats i vårt samhälle! Intressanta tankar om hur vi måste hålla diskussionen levande, blir någonsin en pedagogisk dokumentation klar? Om vi har gjort ett häfte över ett projektarbete, där den pedagogiska dokumentationen finns  med,  är den klar då? Eller kan vi fortsätta förhålla oss till dessa processer?

Mats Larsnäs och Anders Göransson talade om mobilt lärande och argumented reality, utökad verklighet och gav praktiska tips på hur de bland annat har jobbat en hel del med utomhuspedagogik, med platsbaserat lärande. Lärandet pågår hela tiden och vi kan utmana oss själva och våra lärmiljöer en hel del!

Christina Sikström hann jag också lyssna på. Hon talade om geocaching ur ett lärande perspektiv och gick praktiskt igenom vad det är och hur man går till väga. Intressant hur en kollega till henne hade jobbat med geocaching och elever med olika diagnoser, te x ADHD och autism.

Lägger ut länken filmen med frågor som jag visade när jag själv föreläste.

Annonser

Åtgärder

Information

One response

14 05 2014

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: