IKT konferenser och film på träningsskolan

6 05 2014

Sitter som bäst och väntar på att flygtaxin ska komma och för att sedan ta mig vidare till Stockholm och SETTdagarna ute i Kista, där jag ska föreläsa, nätverka, lyssna på föreläsningar, inspireras m.m. Ska försöka rapportera lite därifrån antingen under tiden eller så i efterhand. Ska även passa på att träffa Lärarförlaget som också är på SETT för att diskutera lite runt boken om IKT i förskolan som just är under redigering från förlagets sida.

Det finns ju en hel del bra konferenser att åka på bland annat Framtidens lärande (som var i april, vilket jag tyvärr inte hade möjlighet att åka på), SETT, själva har vi arrangerat NorrLär tre år i rad, men detta år blir det Kunskapsfestivalen under flaggen Lärande för hållbar utveckling, matematik och IKT med intressanta föreläsare och en mässa. Vilka konferenser som handlar om IKT och lärande kan du som läsare rekommendera?

Annars rullar LekMiT på i en utforskande fas. Var med om ett fantastiskt tillfälle på Träningsskolan för ngn vecka sedan. Syftet var att lärarna skulle göra uppgift 2 i LekMiT, dvs utgå från läroplanen, filma när eleverna utforskar en app och sedan titta på vad som sker och inte sker i detta utforskande och sedan knyta det till läroplanen. Tanken var att eleverna skulle utforska appen BookCreator. iPaden ställs på ett stativ, kameran slås på för att bara stå och rulla och dokumentera det hela. Men eleverna visade vägen, det var inte alls BookCreator som skulle utforskas utan själva kameran! En otroligt spännande process tog vid där eleverna ser sig själva och utforskar miljön i klassrummet på ett mycket lustfyllt sätt. En av eleverna lyfter olika föremål framför kameran och ser vad som händer, sätter ord på olika föremål och inser att om jag sätter fingret framför kameralinsen och pillar lite med fingret ser det ut som jag kliar XX på huvudet om jag filmar hen när hen sitter och jobbar (den andra eleven hade vid det tillfället satt sig med den andra lärplattan för att jobba med BookCreator). Från att från början vara nyfiken på vad kameran var och vad man kan göra med den, med en tendens till leende på läpparna, till att allt eftersom utforskandet av kameran skina som en sol. Det här ska vi följa upp, vad vill eleverna utforska mer med kameran, vad vill de berätta/visa, hur kan rörlig bild bli ett till verktyg för kommunikation och uttryck, vad ligger dem varmt om hjärtat? Har det hela dokumenterat, men måste förstås ha godkänt av elever/föräldrar innan filmen kan läggas ut, om den kan läggas ut. Blir så glad när jag ser filmen :)!

 

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: