Uppgift 2. Att utforska en app

26 03 2014

I grundsärskolans kursplan inriktning träningsskola finns ämnesområde verklighetsuppfattning. Här står att eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper i att ordna sina erfarenheter utifrån rum, tid, kvalitet och kvantitet. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna ges förutsättning att tolka, beskriva och påverka sin verklighet.

Vi har under läsåret jobbat med begreppen först, sen, mitten och sist. Vi har tidsordnat händelser, tex. dagsschema, veckan, sekvenser och sagor. Utifrån det valde vi att titta på appen making sequences, där man tidsordnar händelser med hjälp av bilder. I appen finns några färdiga övningar, men vi valde att även lägga in egna sekvenser med tre bilder.

De mål vi har valt ut från kursplanen är:
* Tidsuppfattning. Först, sen sist
*planering av händelser i tidsföljd.

Eleven trycker och provar vad som händer. Klickar fram och ser på uppgifterna. Provar att dutta på bilderna, men det händer inget.
Så småningom kommer han på att han kan byta plats på bilderna genom att klicka på två. Han väljer de kortare och enklare sekvenserna. Efter ett tag visar vi att man även kan dra bilderna till rätt position, samt att man trycker på en ”klar” knapp när man är klar. Då kommer en belöning i form av hurrarop. När han får instruktionen öppnas nya möjligheter! Nu provar han även de längre och svårare sekvenserna och lyckas med de flesta. Han undersöker appen lugnt och strukturerat. Går in i inställningar och kollar.

Anna, Ruth och Ulrica

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: