Planering tidsuppfattning åk 7-9

24 03 2014

Tidsuppfattning

Planering vt-2014

I vår klass kommer vi också att arbeta med det valda området Tid.  Vårt arbete har som utgångspunkt kursplanen för grundsärskolan ämnesområdet, Verklighetsuppfattning; Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att använda kunskaper om människan och natur, tid, rum, kvalitet, kvantitet, orsak och verkan, tekniska lösningar (Lgs11 s.160).  Tidsbegrepp: Rytm, ordningsföljd, läge, före snart, varaktighet, dåtid, nutid och framåt, veckodag, månad, årstid, tids ordna händelser, klocka. Nu, idag, igår, imorgon, snart, sedan, vänta, minuter, börja, sluta, först, sedan, sist.

Vi kommer att fokusera på Tidsuppfattning uppdelat i områden: min personliga utveckling (kroppsstorlek, utveckling kopplas till ålder), Kan man träna tidsupplevelse och få erfarenheter av tid?

 Tidsbegrepp kopplat till olika erfarenheter och händelser ger förutsättning att få kunskap om min tillvaro och tilltro till min egen förmåga/självständighet. För att vara trygg är det viktigt att kunna förstå och planera sin tid. Vetskapen om vad som ska ske och vad som ska hända och att kunna göra egna val. Tidsuppfattning svarar på frågorna ” När något händer” och ”Hur länge något pågår (s.58 Ni kan räkna med oss).

Tidsuppfattning kan handla om att förbereda sig om vad som ska ske här och nu, det kan även handla om att överblicka en hel dag, en vecka eller månad.  Tid kan även vara förståelse för årscykel med årstider och traditioner.När men börjar förstå begreppen idag, igår och imorgon har man kunnandet om att det finns en dåtid och en framtid” (s.58 Ni kan räkna med oss).

 Barnen behöver stöd för att förstå att olika aktiviteter tar olika lång tid. Det handlar om att koppla känslan för tid till vad man gör. Detta kan man öva på genom att mäta hur lång tid olika aktiviteter tar. För barnen kan enheterna sekunder, minuter och timmar vara svåra att hålla reda på speciellt om de innehåller olika tidsangivelser med siffror och mängder som är över barnets förmåga. Då kan det vara bättre att välja ut ett begrepp t.ex. ”kvart” och arbeta med att fylla detta begrepp med olika erfarenheter.

Metod: I arbetet med Min personliga utveckling är tanken att eleverna ska skapa en personlig bok med stöd av appen Book Creator. Arbetets utgångspunkt är ett nära samarbete med elevens föräldrar.  Då kan vi få information och bilder från elevernas yngre år t ex första ordet/började gå, favoritsysselsättning, gosedjur mm. På så sätt kan vi arbeta med elevens tidigare erfarenheter/upplevelser samt nutid och sätta dessa i ett tidssammanhang.

Vi kommer att träna tidsupplevelser genom att mäta hur lång tid olika vardagsaktiviteter tar samt göra jämförelser av tidsåtgång. Ipaden ska vara vårt mätinstrument och dokumentationshjälpmedel. Jämförelsen av tid kommer att göras med hjälp av punkter som markering av nedräknad tid (1min=1punkt). Dessa punkter kommer att redovisas i enkla schematiska, visuella diagram. Det kommer förhoppningsvis att underlätta jämförelse av tidsåtgång och våra tidssamtal.

För barnen kan enheterna sekunder, minuter och timmar vara svåra att hålla reda på speciellt om de innehåller olika tidsangivelser med siffror och mängder som är över barnets förmåga. Därför har vi valt ett begrepp, begreppet ”kvart” som vi ska fylla med olika erfarenheter. Vad hinner vi göra på en kvart? Nu ska vi ha rast eller samling i en kvart. Om en kvart ska vi gå till slöjd osv. Som hjälpmedel kommer vi att ha ett timglas som tar en kvart att rinna igenom och klockan i ipaden. När vi märker att barnen börjar använda begreppet själv kan det var dags att bygga på med två och tre kvartar och att det på en timme går fyra kvartar. Vilka aktiviteter tar en kvart, vilka tar mindre tid eller mer tid? Känns det som att roliga saker går fortare än tråkiga saker fast tiden är densamma?

Elevernas förkunskaper finns dokumenterade i skriftliga omdömen sen tidigare.

Utvecklingen som sker under projektet ska dokumenteras med hjälp av film och bild.

 

Britta & Anna-Karin

 

 

 

 

 

 

 

 

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: