Uppgift 2 Kvisten

21 03 2014

Uppgift 2

Appar: Puppet Pals och Book Creator.

Mål ur Lpfö 98:

Språk/kommunikation

Förskolan ska sträva efter att varje barn

Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.

Social kompetens/värdegrund

Förskolan ska sträva efter att varje barn

Utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga.

Matematik

Förskolan ska sträva efter att varje barn

Utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och
använda matematiska begrepp och samband mellan begreppen.

Book Creator Puppet Pals
Vad gör barnen? Barnen samarbetar med varandra. De utforskar appen och hjälper varandra att komma ihåg hur man arbetar i den. De kommunicerar och tränar turtagning. Barnen undersöker och utforskar appen. Provar att använda figurerna och bakgrunder. Kommunicerar och turas om.
Jämför.
Hur gör barnen? Barnen tycker mycket om berättarfunktionen och vill gärna använda den många gånger. De resonerar med varandra och provar sig fram genom att göra bilder större och mindre. Barnen vill gärna byta och använda olika figurer. Provar sig fram genom att flytta figurerna. Provar göra dem större och mindre. Använder sin röst till de olika figurerna. När de var färdiga ville de gärna se sin film.
Vad säger barnen? ”Man trycker alltid på plus”
”Jag kan visa hur man gör”

”Jag kan göra den där mindre”

”Nu är vi på nästa sida”

”Nu tog jag kort”

”Vem vill du vara”
”Nej var försvann den”

”Vad jag är liten”

”Vi väljer den”

”Ska vi välja den”

”Sjunger och låter”

”Vad stor du är”

Reflektion Book Creator


Språk/Kommunikation

Förskolan ska sträva efter att varje barn

Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.

Vi upplevde att barnen tyckte att det var väldigt roligt att arbeta i Book Creator. De fick utforska fritt och använda sig av sin fantasi. Samarbetet gick bra och barnen kommunicerade och lyssnade bra på varandra. Berättarrösten var intressant och barnen ville gärna använda den. Det är lite lättare för mindre barn att använda den än att skriva med penna eller tangentbord.

Social kompetens/värdegrund

Förskolan ska sträva efter att varje barn

Utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga.

Vi tycker att barnen tränade mycket på sin självständighet i den här uppgiften. De hade båda provat att arbeta i appen tidigare och kom ihåg många av funktionerna. De kom ihåg och litade på sin egen förmåga.

Matematik

Förskolan ska sträva efter att varje barn

Utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begreppen.

Barnen var ivriga att göra nya sidor i boken. De ville använda alla funktioner och det var väldigt roligt att prova att göra bilder och ord större och mindre. Det var lite svårt att förstå och komma ihåg att man kan rita eller skriva över hela bilden och sedan göra den mindre.

Reflektion PuppetPals

Språk/Kommunikation

Förskolan ska sträva efter att varje barn

Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.

De fick utforska fritt och använda sig av sin fantasi. Samarbetet gick bra och barnen kommunicerade och använde de olika figurerna på ett lustfyllt och roligt sätt. De leker medan de skapar, skrattar och har roligt tillsammans.

Social kompetens/värdegrund

Förskolan ska sträva efter att varje barn

Utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga.

Barnen hade provat appen en gång tidigare och när de skulle börja var de ivriga att komma igång. De ville själva välja vilken figur de skulle vara och vilken bakgrund de ville ha.

Matematik

Förskolan ska sträva efter att varje barn

Utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begreppen.

De utforskar figurerna genom att göra dem större och mindre, använder olika bakgrunder och byter undertiden de berättar. Gör bakgrunden större och mindre. Tränar turtagning.


Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: