Uppgift 2 Kullen

21 03 2014

Målen vi valt:

  • Ge eleverna verktyg för att kunna lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
  • Att eleverna försöker lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt

Att utforska en ny app

Vi valde appen Bugs and Numbers och lät 2 flickor utforska den. Pedagogen startade appen och flickorna började trycka hejvilt men fick inte önskat resultat. Efter en stund ställer de frågan Vad ska vi göra? Får då till svar av pedagogen Kan man tänka på ett annat sätt? Och får då kläm på hur de ska göra. Det var intressant att lyssna och iaktta deras samarbete och hur de gör upp strategier, båda lika engagerade och delaktiga.

Utvärdering:
Utforska en app som var helt ny för eleverna ställde till lite bekymmer, de provade att utforska som de tidigare hade erfarenhet av men behövde stöd från en pedagog för att komma på vad de skulle göra. När de sen gick vidare i appen så såg de att de måste lägga upp olika strategier för att lösa problemen.

Matte-saga gjord i ”Puppet Pals”.
Vad är en matte-saga? Så började vi jobba med en av våra uppgifter i LekMit. Först en genomgång om hur man gör en matte-saga. Barnen gjorde sen matte-sagor tillsammans två och två. Vi underlättade för barnen då alla inte har koll på alla siffror. Och sa att slutresultatet skulle vara högst fem. När matte-sagorna var klara, så fick ”arbetskamraterna” göra rekvisitan till sin matte-saga i ”Puppet Pals”. Vi ställde fram en hel vagn med olika material som barnen fick använda i sitt skapande. Sen var det dags för barnen att göra sin film i ”Puppet Pals”. Alla barnen har gjort filmer tidigare i denna app. Det funkade bra för dessa barn, som gjort den här filmen. De har ett fantastiskt bra samarbete. Barnen var mycket stolta över sin mattesaga. De samtalade och fördelade figurerna mellan varandra. De pratade ihop om vem som skulle börja prata. När sen filmandet är klart, så kommer de överrens om vem ska skriva vad i filmtiteln.

Vad gör barnen?

De skapar mattesagor i appen Puppet Pals
två och två utifrån en planering i 3 steg, sist ställer de en fråga hur många är det?

Hur gör barnen?

Samarbetar och turas om att fota av sina egen tillverkade figurer.
De agerar i appen med sina figurer och genomför sin saga.

Vad säger barnen?

Den ena eleven säger till den andre att den här appen känner jag igen. De samtalade och fördelade figurerna mellan varandra. De pratade ihop om vem som skulle börja prata. När            sen filmandet är klart, så kommer de överens om vem ska skriva vad i filmtiteln.

 

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: