planering, klass 5-7

10 02 2014

Planering av lekmit i vår klass

Kommunikation

Nuläge:

I vår klass är bildkommunikation en naturlig del i verksamheten. Eleverna har bilder som visar dagens schema. Bilder används även vid val- och önskesituationer.

Utifrån detta vill vi utveckla kommunikation och tidsuppfattning.

Vi har valt detta arbetsområde för att ge eleverna en förberedelse och kunskaper inför framtiden. Syftet är att utveckla språket, vad gäller bild- och ordförståelse och begrepp. Eleverna ges förutsättningar att utveckla förmågan att lyssna, samtala och förstå. Detta sker individuellt.

Styrdokument:

I lgr 11, under mål och riktlinjer, kunskaper, står att utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet.
Målet är att eleverna ska:

  • använda det svenska språket på ett nyanserat sätt
  • Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
  • kan använda och ta del av olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik och drama.
  • Kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

I kursplanen, under kommunikation är syftet och målet:

  • främja individens förutsättningar för att tänka, kommunicera och lära
  • utveckla kunskap i att samspela med andra samt tilltro till sin förmåga att aktivt påverka sin situation.

Centralt innehåll:

  • Att använda tal, teckenspråk, kroppsspråk, känslouttryck
  • Att tolka olika scheman, symboler och instruktioner
  • Att känna till begrepp för tid, läge, avstånd, riktning, likhet/olikhet
  • Att studera struktur och egenskap hos olika material

Vi har för avsikt att samarbeta med hemmet och berörda fritidshem. Vi kommer att ha en dialog där vi tillsammans följer elevernas framsteg. I nuläget har varje elev en bok som följer med mellan skola, hem och fritidshem.

Vi informerar hemmet genom att vi skickar ut månadsblad, telefonkontakt, mail samt via träffar.

Eftersom vi kommer att filma, fotografera och skriva dagbok så följer vi varje elevs framsteg. Denna dokumentation kommer vi att använda oss av för att reflektera, utmana oss själva och eleverna. Den kommer även att nyttjas när vi ska utvärdera arbetsområdet och vår verksamhet.

Thure Jacobsson Helena Vesterberg Maria Jonasson

Annonser

Åtgärder

Information

One response

24 02 2014
lekmit

Bra och genomtänkt! Kom ihåg att göra återbesök till denna planering lite nu och då och inte minst när ni ska titta på er verksamhet med kvalitetsglasögonen på.
Är så imponerad av er alla lärare på Träningsskolan! Ni ser verkligen varje barn och anpassar allt lärande efter deras nivå. Det blir mkt spännande att få följa ert arbete. Tänker att iPaden kommer att underlätta ytterligare både för era elever, då man kan jobba mkt visuellt med den och som ett kommunikationsverktyg både med eleverna och inte minst med föräldrarna.
UllaK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: