Vår första uppgift, Träningsskolan

6 02 2014

Vi har nu gjort vår första planering

Planeing av lekmits första tema ”Sagan om den lilla lilla gumman”
dramatisering/ filmning

Denna termin har vi jobbat en del med kommunikation i form av enskilda ”boksamtal”.
Vi har läst en bok/ text. Sedan har eleverna fått ett antal bilder från boken. Vi har pratat kring bilderna och tidsordnat dem efter handlingen. Det har varit väldigt intressant att höra elevernas tolkningar av vad som händer och vad som var viktigt i boken. Sedan har vi skrivit på datorn till bilderna. Man kan säga att eleverna gjort ett sammandrag av boken. Syftet med detta har varit att utveckla språket, vad gäller ord och begrepp. Eleverna har getts förutsättningar att utveckla förmågan att lyssna, samtala och förstå.
Utifrån detta vill vi utveckla boksamtalen och dramatisera handlingen. Vi har valt sagan om den lilla lilla gumman.
Vi har valt detta tema med bakgrund av det litteraturjobb vi haft under terminen. Vi kommer att lägga upp det på samma sätt. Läsa boken, tidsordna och skriva. Detta sker individuellt. Sedan leker vi sagan, vi spelar den med figurer, vi gör den i puppets pal, för att sedan filma den som animerad film. Detta görs i grupp.
Eleverna är väl förtrogna med ipaden, men har aldrig provat på att göra film. Varken appen puppets pal eller i stop motion.
I lgr 11, under mål och riktlinjer, kunskaper, står att utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet.
Målet är att eleverna ska:
• använda det svenska språket på ett nyanserat sätt
• Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
• Kan använda och ta del av olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik och drama.
• Kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
Mål och syfte utifrån kursplanen presenteras i lotusdiagram.

Anna, Ruth och Ulrica Rönnskolan

20140206-102528.jpg

Advertisements

Åtgärder

Information

One response

24 02 2014
lekmit

Kommer ni att fortsätta på detta tema, eller går ni över till matematik som resten av skolan?
Jag tänker också att ni kan förstärka barnens berättelser/filmer med ljudeffekter och musik, t ex i iMovie. Vilka ljud finns det i berättelserna? Hur låter det när…. osv och så lägga in de ljuden i filmen.
Göra återbesök till denna planering och stämma av mot läroplanen.
Ser ni att språket utvecklas när ni jobbar på detta sättet?
Spännande att följa ert arbete!
UllaK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: