Utvärdering av året som gått.

23 12 2013

Detta året som gått har varit enormt kul och spännande. När  detta projekt startade hade jag inte så mycket förkunskap om Ipad, förutom det lilla jag hade provat på innan hemma.Aldrig läst en blogg ens. Så en ny värld med nya infallsvinklar och arbetsredskap öppnades. Främst för de barnen som inte tar mycket plats annars i gruppen får ett till uttryckssätt.

Första halvåret var jag och min kollega i en förskoleklass med 16 st. Till höstterminen följde jag med de barnen och jobbar i klass 1a där har jag 24 st elever,och  med  47 st barn  på fritids.  Det har varit kul och lärorikt att jobba på de olika sätten. I skolan har jag elevens val- Film och foto med Ipad. Där har jag 10 elever som jag har 1 ggr/ veckan. Då har jag tillgång till 3 st Ipads. Det intressanta där är att de 16 från förra året finns i de olika grupperna, sen tillkommer det nya. Då det är stor skillnad i vana i grupperna gör att läroprocessen är i gång för fullt med att lära ut/lära av. Gruppkonstellationerna byts 2 ggr/läsåret. Sen nu i Advent startade jag en QR-kalender i klassen. Barnen har blivit filmade i olika konstellationer som jag sedan gjort QR-koder av -det blev populärt!

På fritids har jag startat en blogg där har jag : dagens fritidsbloggare som är jättepopulärt bland barnen och föräldrar. Bloggen är välbesökt av föräldrar , upp till 65 träffar per dag.

Att prova på att föreläsa på Norrlär var kul och lärorikt.

Allt detta som jag jobbar med dagligen med Ipaden hade aldrig gagnat barnen på detta sätt utan Lekmit. Det man har lärt sig genom detta hade jag aldrig kunnat utan. Att ta in Ipaden i mitt dagliga arbete med barnen har varit ett lyft för mig på många sätt. Träffarna vi har haft på CeMit med utbildningskvällar och kollegiesamtal har  varit guld. Det enda trista är att de har legat på kvällstid. Handledningstillfällena som vi har haft 1 ggr veckan har varit jättebra. Utan de hade de varit svårare, bra att kunna bolla tankar,ideer och råd när man kört fast.

Om det blir någon vidareutbildning av något slag så anmäler jag mig direkt !

1000 TACK FÖR DETTA ÅR !

// Eva

 

 

Åtgärder

Information

Kommentera

