Strömnäs åk1

12 11 2013

Jag har nu jobbat med elevens val i 4 mån. Jag har iPad ,film och foto. I min grupp har jag 10 elever. I den gruppen har jag 5 st som var med i projektet även förra året och 5 som inte var med. Det jag ser är att de som var med känner stolthet för att kunna visa de andra, men även hur de jobbar. ”Fjolåringarna” vill skapa mera, spelfilmer IstopMotion mm. De ” nya” vill testa och prova på. De jag ser stor skillnad på är om inte Carina från CeMit kommer under lektionen är saknaden av Paddor stor. Att ha tillgång till 3 st på 10 funkar, men är litet i underkant. Arbetet med elevens val kommer att fortlöpa efter jul,då har vi slut med handledningen ,saknaden kommer att vara stor hos mig vad det gäller bollplank,kunskap och hjälp. Jag skulle gärna vilja ha en fortsättningskurs.
På fritids jobbar jag med iPad , förra året startade jag en blogg men eftersom gruppen blev ihopslagen med 2 grupper till valde jag att göra en ny i höstas. I den nya bloggen skriver jag om åk1A som jag gör min tid på dagen i och om vårt fritids Björken. Förra året startade jag Dagens bloggare, det gör jag även i år men då heter dem Dagens fritids bloggare. Barnet tar kort på fritids väljer vilja kort och text själva,sen hjälper jag dem med att göra inlägget. Det är väldigt uppskattat av barnen och deras föräldrar. För vem vill inte läsa bloggen som sitt barn medverkar i…
Att dokumentera läsåret på detta sätt är kul,enkelt,roligt och lärorikt. Även till hjälp när vi ska utvärdera året som gått.
Jag jobbar även med Piccollage med barnen till ex: bilder i hallen här/ute/hemma inloggninssystemet. Kidcanvas till pärbrickor mm.
Ett annat arbete som barnen älskar är att jag gör Rockvideos med dem. De skapar först sin egen låt i GarageBand sen filmar de varandra redigerar i IMovie till deras egen Rockvideo. Riktigt skoj.
Att vara med i detta projekt har varit ett lyft i mitt arbete , kul med alla möjligheter med ett nytt arbetsmaterial,jag kommer aldrig att låta IPad ligga och samla damm 🙂
/ Eva S

Åtgärder

Information

One response

18 11 2013
lekmit

Så mycket roligt och kreativt ni gör! Du ger barnen en mängd olika verktyg för sitt lärande 🙂 Att du dessutom startat en till blogg, gör ju att du befäster dina kunskaper. Vi får fundera på hur vi nästa termin kan hålla kontakten!

Kommentera

