Föreläsningar och föreläst

7 11 2013

Förra veckan rände jag land och rike runt, eller nästan…. I måndags var jag i Göteborg och föreläste på Mötesplats Skola. En konferens med många föreläsare och en stor utställning/mässa som var riktigt bra. Själv hade jag förmånen att också hinna lyssna på någon föreläsning. Jag tog chansen att lyssna på förskolechefen Sölve Lagercrantz och digitalistan Marcus Bergenord som jag lyssnat på tidigare. De arbetar på förskolan Katarina Västra i Stockholm som är en Reggio Emilia inspirerad förskola. De arbetar en hel del experimentellt  och utforskande med IKT, t ex med webkamera, musik, byggmaterial osv och har skapat digitala lärmiljöer på avdelningarna, vilket var väldigt inspirerande. Och jag vill NU i detta ögonblick göra en stor tygkub som man kan gå in i och projicera mot för att leka, lära och utforska.  Fram tills en sådan kub är klar kan man hänga upp ett vitt lakan i taket och projicera mot, kan man vara både framför och bakom lakanet och utforska, leka och lära.  Och gärna använda byggmaterial som är vita, svarta eller genomskinliga att projicera mot. Jag hoppas att de lägger ut bilder på tygkuben på Katarina Västras hemsida :)! Har införskaffat en ny webkamera, ska bara köpa en lång skarvsladd så att vi kan experimentera lite.

Jag lämnade ett mycket blåsigt Göteborg för att sedan föreläsa i Upplands Väsby på tisdagen på konferensen Så funkar det. Där hann jag lyssna på Lena Gällhagen åter igen. Som vanligt inspirerande och en hel del apptips och tänk runt varför använda IKT kopplat till lärande processer och reflektion.

Torsdag stod Älvsbyn på min agenda, inspiration och prat om pedagogisk dokumentation. Några frågor om pedagogisk dokumentation som jag ställde var:

Varför pedagogisk dokumentation?
Som en del av det systematiska kvalitetsarbetet?
För att fånga lärprocesser?
För att synliggöra vad som uppstår i relationella möten mellan barn, barn och vuxna samt mellan barnen och omvärlden?
För att ge barnen tolkningsföreträde till sin egen värld?
För att skapa delaktighet?
För att komma riktigt när i förståelse över hur barn uppfattar sin omvärld?
För att följa upp, utvärdera & utveckla verksamheten i enlighet med läroplanen?
Kan pedagogisk dokumentation vara nyckeln till att se och utveckla den proximala utvecklingszonen och hur man sedan arbetar vidare med pågående lärprocesser? (Just den här meningen fick jag tankar kring nu på morgonen efter att ha läst lite på Twitter, som för övrigt är mycket bra kompetensutvecklingsarena, Petra Fredlund svarade på en fråga av Monica Niemi omkring pedagogisk dokumentation)

Vad är det ni vill förstå?
Vad är ni nyfikna på?
Vad är det ni vill visa?
Vad är det ni vill fördjupa er i?
Vad är det ni vill utveckla?
Vad är det ni ser, vad är det ni inte ser?

Och nu rusar veckorna på… snart är det jul och andra omgången av LekMiT går mot sitt slut.

Åtgärder

Information

Kommentera

