Att gå mellan verktyg

10 09 2013

Idag var jag ute i en av förskoleklasserna som är med i LekMiT.
Just nu jobbar de en del med matematik. Eleverna fick i uppdrag att två och två gå ut och fota ngt på gården med lärplattan, som de sedan skulle gå in och bygga i olika material, t ex kapla, papper m.m. När de hade byggt klart med hjälp av fotografiet de tog ute, så fotade de av sitt byggnadsverk. Sedan satte de sig och ritade av det de hade fotat. Ett av barnen var inte så där jättepigg på att rita. Hen såg ut att ha det lite jobbigt med finmotoriken. Jag satte mig ner bredvid hen, när hen var klar och frågade om hen orkade sitta en stund till och prova rita av fotografiet i lärplattan och att man då använder sitt finger istället för en penna. Jag fick ett jakande svar. Vi startade upp Art Set, ett ritprogram där man bara kan välja vilken sorts penna och vilken färg man vill ha. En app som jag gillar pga dess enkelhet. När hen ritade med hjälp av lärplattan och sitt finger blev det en betydligt mer detaljrik teckning och uttrycket i ansiket var mycket mer positivt. Härligt tänker jag! Vi kan nå eleverna med olika verktyg! Självklart måste det här barnet träna sin finmotorik på flera sätt, att te x kunna hålla i pennan. Men bara känslan av att känna att jag fixar det här och kan känna mig rätt nöjd, mot att sitta och slå i bordet med armbågen för att man känner att man inte är tillräckligt bra. Senare i veckan ska de prova att bygga i appen Block Builder, där man bygger med klossar i 3D, som går att vrida runt för att se ur olika vinklar och sedan bygga efter den ritningen med träklossar och fotografera av det. Tycker att det är toppen när man kan gå mellan verktyg, i det här fallet mellan digitala och analoga.

Efter rasten gick jag till den andra gruppen som hade jobbat med en rimsnurra före rasten. Vi fortsatte med rimmen och gjorde en rimbok i Book Creator där barnen fotade av sina rimbilder och talade in rimmeningar, som de sedan ska få visa för den andra gruppen via projektor.

 

20130910-133401.jpg

Åtgärder

Information

Kommentera

