SETT del 2

29 04 2013

Lena Gällhagen – ITpedagog i Nacka och medförfattare till böckerna Lek och Lär med surfplatta i förskolan och Lär med surfplatta åk 1 – 3, var också en av föreläsarna på SETT. Jag har lyssnat på Lena förut och som vanligt var det inspirerande med en hel del tips. Lena lyfte fram vikten av att det vi gör i förskola och skola ska vara på riktigt. Det handlar om att relevansgöra och utgå från barnen/eleverna och utmana dem, samt att använda lärplattans fulla potential ifall vi har sådana i vår verksamhet.

Lena inledde sin föreläsning med en snajsig (är det ett ord…?) animerad presentation som hon hade gjort i appen VideoScribe som jag genast blev nyfiken på och laddade ner och utforskade. Här kan ni se Lenas utvärdering av appen och en hänvisning till en instruktionsfilm.

En modell som Lena visade för hur man kan tänka kring upplägg när man ska genomföra en aktivitet i skolan:

  1. Planera – barnen/eleverna är delaktiga – vad och hur?
  2. Genomföra
  3. Synliggöra/Publicera
  4. Reflektera/utvärdera
  5. Förbättra.

Appar som nämndes under föreläsningen är följande:

SoundCloud – som t ex kan användas som en bloggljudbok för reflektioner.
MadPad – här visade Lena en utvärdering som barn hade gjort med appen. Det är alltså korta filmsnuttar med ljud som man spelar in. Genom att klicka på bilderna startas de korta filmerna. Här såg jag en förskolerap framför mig. Klickar man flera ggr på en film så upprepas första stavelserna.
BombTimer – en app för att räkna ner tid
Garageband – en musiksapar app där barnen/eleverna bland annat kan skapa sina egna ljudbeat.
FotoBabble – där man kan kombinera foton, stickers och berättarröst.
Xnote – Skattjaktsmeddelande, som endast kan läsas upp om mottagaren står på den geografiska platsen som du har valt.  Välj en bild som du vill skicka till din vän och skriv en hälsning. Därefter väljer du en plats som mottagaren måste gå till för att kunna ta emot meddelandet. Först då går det att se bilden och hälsningen. Kul app för den som vill skicka en speciell eller platsbunden hälsning.

Lena lyfter också rörlig bild som ett kraftfullt verktyg för publicering och reflektion.

Sedan gick jag vidare och lyssnade på en föreläsning av Lena Lindström och Susanne Kjällander om Appknapp. Det är ett forskningsprojekt som utbildningsförvaltningen i Botkyrka  gett Universitetet i Stockholm i uppdrag att forska på genom att initera projektet AppKnapp – peka, lek & lär i förskolan som pågår under ett år i tre av Tumbas kommunala förskolor. De tittar bland annat närmare på: På vilket sätt kan digitala verktyg stimulera barnets intuitiva lust att lära och stärka samspelet i gruppen? Följande punkter visades upp på föreläsningen:

Vilka effekter har pekplattan på:

  • Pedagogernas IKT-kompetens
  • Barnens lärande
  • Det sociala samspelet
  • Kontakten med hemmet.

Ansvarig forskare är Susanne Kjällander. Det jag gillar med Appknapp är att forskning är knutet till projeket redan från dag ett och att forskaren använder sig av videokameran för att dokumentera processerna för att kunna detaljstudera i efterhand. Bra med forskning inom området!

Både Susanne och Lena talade om det digitala gränssnittet, där människa och teknik (lärplattan) möts, är så tillåtande och väldigt direkt. Lärplattan bygger ofta på bilder, vilket är direkt avgörande för tillgängligheten för barn som inte ännu kan läsa och skriva. De ser också att de digitala uttrycken smittar av sig på leken, ateljén m.m.

angry b

En rolig bild från DN, som de visade:

beskuren

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: