Norrmalms uppgift 1

12 02 2013

Vi vill skapa ett arbetsområde/arbetsuppgift inom följande områden i läroplanen.

  • Vi vill främja alla elevers utveckling och lärande.
  • Alla människors lika värde mellan pojkar och flickor.
  • Förståelse för andra människor och inlevelse.
  • Vi ska anpassa undervisningen till varje elevs förutsättningar och behov.
  • Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer.
  • Vi ska ge tilltro genom att ge rika möjligheter att samtala, läsa, skriva och kommunicera. De ska få tilltro till sin språkliga förmåga.
  • Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet.
  • En viktig uppgift är att ge en överblick och sammanhang. Vi ska stimulera till kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva nya idéer.
  • Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar. De ska få utveckla sin förmåga samt utveckla sin förmåga såväl självständigt som tillsammans med andra.
  • Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. Tex drama, skapande bild, IKT verktyg.

 

Hur tar vi reda på barnens förkunskaper?

Vi hade arbetat med om hur man bygger upp en saga. Tex hur börjar den, vad händer i mitten och slutet. Vi gjorde en tankekarta tillsammans med barnen. Vad en film kan handla om utifrån deras intressen. Utifrån detta väljer dem ett tema.

Vilka av målen och riktlinjerna är aktuella i arbetsområdet?

  • Eleverna ska respektera varandra.
  • Eleverna ska kunna påverka, ta ansvar och vara delaktiga.
  • Använda det svenska språket
  • Matematiskt tänkande
  • Tekniskt tänkande genom att använda modern teknik.
  • Lösa problem och omsätta idéer i handlingar
  • Lära utforska och arbeta självständigt tillsammans med andra.
  • Kan använda sig av ett kritiskt tänkande.

 

  • Använda sig av olika uttrycksformer som språk, bild, musik och drama.

Vilka innehåll behöver arbetsområdet för att barnen ska kunna utvecklas i riktning mot de valda övergripande målen?

  • Arbeta i grupp för att för att ge möjligheter att samtala. Alla får möjlighet att uttrycka sin åsikt genom demokratiska former.
  • Det ska vara lustfyllt och skapande att lära. Vi gav dem alternativ som vi visste de tyckte om.

Hur kan vi konkretisera de utvalda målen i det aktuella arbetsområdet?

  • Tankekarta med barnen.
  • Storyboard.
  • Manus
  • Dialoger
  • Kulisser och rollfigurer
  • Inspelning
  • Redigering och ljud
  • Filmpremiär med inbjuden publik

Kan vi inom ramen för arbetsområdet samverka med andra?

Bjuda in förskolor och andra förskoleklasser. Kanske någon går till PEFFJ?!

Vi informerade om vårt projekt innan vi startade till föräldrar. Barnen fick inflytande och ville bjuda in föräldrarna till filmpremiär.

Vi har dokumenterat med IPADs under processen av filmskapandet.

Genom att skapa film på tre olika sätt så utmanar vi barnen vidare i sitt filmskapande.

 

Ulla & Marie


Annonser

Åtgärder

Information

One response

8 03 2013
lekmit

Härliga processer som ni har startat upp! Som ni redan har upptäckt så är ett medvetet arbete med rörlig bild ett sätt att jobba med bred måluppfyllelse gentemot läroplanen. Blir mkt spännande att se när ni ska utvärdera er termin, hur pass mkt måluppfyllelse gentemot uppställda områden/mål/riktlinjer ovan som ni kan se. Tycker definitivt att ni har jobbat med barn/elevinflytande och det lustfyllda lärandet har jag ju själv bevittnat när jag varit på plats hos er.
UllaK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: