Apple iD och säkerhetsfrågor

15 01 2013

 

CMiT har köpt in nya iPads 4, jag skulle ställa in min iPad, men ville inte ha en kopia på min gamla som hade hur många appar som helst installerade, så jag ställde in min iPad som ny. När jag sedan skulle ladda ner appar, så loggade jag in med vårt Apple iD, men två säkerhetsfrågor dök också upp som jag skulle svara på. När man registrerar ett Apple iD, ska man svara på tre säkerhetsfrågor med svar som man själv skriver in. När det blir dags att svara på dessa frågor så slumpas två av de valda frågorna fram som man ska skriva in svaren på. Ingen av oss på CMiT kunde svaren på dessa, trots att vi var ganska säkra på vad det var, men det var tydligen helt fel och inte sparat någonstans! Efter för många försök att svara på dessa två frågor så låstes hela kontot/Apple iD.

Jag har nu pratat med Apple Supporten (0771-199519) och fått hjälp med detta ärende,  några lärdomar omkring detta är följande:

  • Ta alltid en printscreen på frågorna och svaren, spara dem! Kommunicera ut var detta är sparat till dem som använder iPadsen.
  • Mycket viktigt att ange alternativ e-postadress till Apple iD när man skapar kontot för att på ett smidigt sätt kunna återställa te x ett låst konto.
  • Viktigt att svara på mailet som skickas till den alternativa e-postadressen och verifiera den e-postadressen (vi hade uppgett 2 alternativa e-postadresser men fick aldrig ngt verifieringsmail eller så hamnade det i skräpposten, så vi hade inte verifierat dem)
  • Eftersom CMiT’s alternativa e-postadresser inte var registrerade som de skulle, blev jag tvungen att uppge mitt VISAkortsnr för att supporten skulle kunna låsa upp kontot och så att jag skulle kunna svara på nya säkerhetsfrågor. (Här tänkte jag vara smart och ge samma svar på alla frågor för att det skulle vara lätt att komma ihåg, men det går inte – det måste vara olika svar på frågorna) Mitt kontokortsnr togs sedan bort, så att vi fortsättningsvis kan handla med iTunespresentkort.
  • Supporten skickade även verifieringsmail till våra två alternativa konton, som vi nu har verifierat.

Kan tänka mig att detta lär hända på ngn förskola/skola, tur att det hände oss och att vi fick lära oss av detta :)!

Åtgärder

Information

Kommentera

