Att leka sig till läsning

30 11 2012

Igår var det sista utbildningsdagen/kvällen i LekMiT för deltagarna som varit/är med i LekMiT under pilotåret. Jag föreläste om att Leka sig till läsning i förskolan. Vi tittade också på olika appar inom området.

Vad tänker då jag om att Leka sig till läsning i förskolan? Bland annat följande:

Redan hos små barn finns en vilja och en lust att berätta, uttrycka och förmedla. Nyttja det! Arbete med media & IKT inom ramen för ett multimodalt textbegrepp kan vara ett sätt att hjälpa de unga att återerövra rätten till sina egna språk, rätten att vara barn och rätten till att bli lyssnade på.

Högläs mycket och ofta! Låt barnen få ta del av många olika sorters berättelser, lästa från böcker, återberätta muntligt, texter från nätet, inspelade berättelser, film osv. Förskolan har en viktigt uppgift för de barn som inte har tydliga förebilder i hemmet när det gäller skriv – och läsaktiviteter. Vi kan vara med och väcka barnets glädje och lust inför olika texter. Hjälpa barnen utveckla sitt ordförråd, sin begreppsvärld, sin fantasi och sin förmåga till inlevelse och empati. Kanske kan man ge barnen en förförståelse när man ska läsa en bok, t ex Den här boken handlar om osv. Efter man har läst boken (och kanske under tiden) kan man ställa frågor för att se om de har förstått innehållet eller frågor som t ex: Vad tror ni skulle ha hänt om Pippi istället för att möta Tommy och Annika hade mött Emil från Lönneberga? Skapa crossoverberättelser tillsammans med barnen :)!

Skriv och läslärandet behöver inte vara förknippat endast till böcker. Det kan se i samband med reklam, tv & film, utforskande av matförpackningar (min ena dotter började just där, med att utforska bokstäverna på mjölkpaketen) och i alla möjliga sammanhang där symboler, texter och bilder förekommer. Det som styr barnet är intresse och nyfikenhet!

Ofta kan man se att barn låtsasskriver, de ritar mönster och hittar på egna symboler som sakta men säkert börjar likna bokstäver. De tar in det i sin lek och man kan idag lika gärna hitta barnen i sitt utforskande vid datorn eller lärplattan som med penna och papper.
Hur kan barns muntliga berättande stimuleras? Hur kan vi få barn att berätta?

Låta dem lyssna till många berättelser, såväl muntligt som lästa.
Berätta om en leksak, eller någon annan kär sak.
Skicka hem kameran, låt barnen fota hemma och sedan får barnen berätta till fotografierna.
Skapa berättelser tillsammans.
Utgå ifrån olika bilder – vad tänker ni om den här bilden, vad händer här, vad tror ni händer sedan?
Att återberätta en berättelse, ge barnen en repertoar av berättelser.
Spela in berättelserna – kunna lyssna igen och igen.
Låt dem fotografera av ett fönster – vad ser ni genom fönstret? Fantisera ihop en saga. Ställ öppna frågor så berättelsen går framåt.
Fotografera en händelsebild – vad händer här? Men… vad händer sen?
Knappberättelser – låt barnen välja en knapp (här är det ju roligt om man har en påse med många olika sorters knappar), på vilket klädesplagg har den här knappen suttit, vem hade det klädesplagget på sig, vad var det för en sorts person, vad gör han/hon osv.
Jobba med film som en form av berättande.

Den här modellen används av min kollega när hon jobbar i sin förskoleklass. Det är en bra modell som med fördel kan introduceras även i förskolan som en modell för att utveckla sitt berättande oavsett om det ska utmynna i en text, en film, en ljudinspelning osv.

bild

Här lite mer förtydligat gjort i Popplet:

popplet storyboard

Man skulle också kunna ha en ”berättarvägg” eller ett ”berättarbord” med olika bilder i varje kategori som barnen kan leka med och kombinera ihop för att skapa olika berättelser. T ex 10 bilder som kan användas till början av sagan, 10 händelsebilder, 10 lösningsbilder och 10 avslutningsbilder. Barnen kan ju också bidra med sina foton och teckningar till de olika kategorierna.

I förskolan ska man lägga grunden för att läsa och skriva för det som sedan komma skall i skolan. Jobba gärna med film som grund för att få igång berättandet, lek och labba och prova er fram.

Följande appar tittade vi närmare på under utbildningsdagen, först lite mer skapande och kreativa appar och så mer färdighetsträningsappar. Det är ett plus om det finns en ljudinspelningsfunktion när man jobbar med små barn, eftersom alla inte läser och skriver ännu. Dock är inte alla tips appar där ljudinspelning finns med.

Skapande och kreativa appar:

Book Creator
PuppetPals (gärna betalversionen där man kan lägga in egna foton)
iMovie
Strip Design
Sock Puppets
Scribble Press

Färdighetsträningsappar:

Sentence Maker
LetterSchool
Lolas Alfabetståg
Skrivis
Om en bild
Bokstavspussel
Happi stavar
Puzzle Words
Stavningslek
Ordens magi

Jobbar man med datorn som ett berättarverktyg kan man t ex använda sig av Photostory, PowerPoint, MovieMaker där man kan kombinera foton, texter och ljud om man jobbar i PC. För Macen finns ju t ex iMovie och KeyNote och säkert en hel del andra program man också kan använda sig av. Det finns en del onlineapplikationer där man också kan leka med bokstäver, läsa, lyssna, titta och skapa berättelser m.m. Storybird är ett exempel, där man kan kombinera olika konstnärers bilder med text för att skapa berättelser. På Glogster kan man kombinera foton, ljud, film, text och göra olika collage. På Smilebox kan man göra inbjudningar, bildspel, scrapbooking, kort där man också kan kombinera foton, text, ljud och film. På Utbildningsradions hemsida kan man leka med bokstäver på Tunggung. Just på Utbildningsradion hittar man en hel del användbart om man söker på förskolan.

Inför den här föreläsningen för LekMiTdeltagarna (som jag nu inte alls har skrivit om i sin helhet här på bloggen) har jag läst en hel del om tidig läs- och skrivinlärning, samt lyft fram erfarenhetsbaserade kunskaper som jag själv har samlat på mig genom åren. Det jag har läst mig till hade jag tänkt göra en källhänvisning till nu, men så hittar jag inte det… Återkommer med källorna! Caroline Liberg är en källa i allafall.

Annonser

Åtgärder

Information

2 responses

4 12 2012
ankiforsberg

Oj vad jag blir glad när jag läser detta blogginlälgg 
Att tidigt lustfyllt med bilder, samtal modellera för barn hur berättelser är uppbyggda ger en god grund för barnens fortsatta språk-, skriv, läs- och lust. Läsförståelsestrategier som är grundande redan i förskolan ger barnen en trygghet/ medvetenhet inför att berätta, lyssna, och längre fram skriva och läsa.
Se till att skapa för barnen rika varierade ” realbegrepp” (upplevelser) kopplade till ”verbalbegrepp”
Tydliggör en berättelses fyra delar, som så fint visades i blogginlägget 
när man läser eller ser film
Stanna en bit in i berättelsen – titta bakåt- titta framåt
Halva berättelsen- summera bakåt- viktiga ledtrådar, personer
Hela berättelsen – summera tillsammans – Vad handlade boken om? Stämde våra teorier?
RAND , reading story group har visat på vad som är utmärkande för goda läsare
-De har positiva vanor kring läsandet
-tittar på bilderna- reflekterar, vad kan den här (sagan , tidningen, filmen) handla om?
-använder sin förförståelse och kunskap – kopplar texten till sig själv (jag har varit med om, den här sagan liknar en annan saga/film som jag hört/sett, kopplar till omvärlden)
-ställer frågor
-skapar inre/ egna bilder, prata även om vad man känner, t.ex. om man läser boken om Mamma Mu. Känner någon en lukt? Kan någon höra några ljud? Känner man någon smak? Känslor – Blir man glad, rädd, ledsen?
Reflektera tillsammans, summera -sammanfatta vem, vad, när, var, hur, varför…

I LGR 11 står i kapitel 3 Svenska första stycket ”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker.”
Ann-Christin Forsberg

4 12 2012
ASL i Piteå - Vikten av att träna läsförståelse tidigt

[…] Ta dig tid att titta på följande föreläsning av Barbro Westlund. Videon är 43 minuter, belyser vikten av att jobba med läsförståelse i förskolan och i f-klassen, väldigt intressant. http://www.ur.se/Produkter/170446-UR-Samtiden-Grav-sprakstorning-Att-undervisa-i-lasforstaelse titta gärna tillsammans och summera/ sammanfatta era tankar kring detta. Läs även om att ”leka sig till läsning” inlägget på LekMitbloggen […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: