Magic sorter och dans

6 11 2012

Egentligen har jag ett långt blogginlägg om iPads i förskolan i huvudet, utifrån alla debatter som varit i media, som i mina ögon blir alldeles för svart eller vit. Ska slipa på den lite till, innan jag släpper den fri i cyberrymden.

Nåväl ett debattinlägg som har hörts är bland annat att det blir för mycket stillasittande – att barnen behöver röra på sig. Ja, visst är det så, barn behöver röra på sig!

Idag när jag var på Fagottens förskola, sorterade 3 barn i appen Magic Sorter vid två av lärplattorna. Magig sorter är en app med olika sorteringsmöjligheter med bakgrundsmusik. Varje gång barnen sorterat så startades ett musikstycke. De som då hände var att barnen lämnade lärplattan och dansade och dansade. Tillbaka till lärplattan och sortera igen och så går musiken igång och dansandet startar igen och detta upprepas vid ett flertal tillfällen. Det var så härligt att se barnen :)! Och man kan visst koppla rörelse till IKT-verktyg – det var ju barnen idag ett tydligt bevis på! Tyvärr tog jag fram min lärplatta alldeles för sent. Hann bara få en liten filmsnutt av ett barn, då det var dags att avsluta appen och gå och jobba i projekten, där också IKT-verktygen används dock inte på det sättet som barnen gjorde själva vid detta tillfälle.

Åtgärder

Information

Kommentera

