Asgrymt…!

27 09 2012

Idag när jag var på Hemmingsmarks förskola, satt några barn med appen Garageband. Ivriga fingrar, som ville spela samtidigt! Efter lite resonerande kom de fram till att de skulle turas om. Elgitarren är cool! Välj den! Hör du hör det låter?!! Efter att ett av barnen spelat rätt länge, är det dags att låta en av kompisarna prova på. Barnet som nyss spelat säger: Det här är ASGRYMT!!! Jag sätter mig ner och samtalar med barnen och jag riktigt ser fascinationen och glittret i ögonen på barnet som testar olika instrument. Tänk att vi har ett verktyg som verkligen tilltalar barnen och som är så intuitvt att det är enkelt för dem att använda? Vad gör vi av det? Är det en möjlighet eller kan det vara ett problem? Jag påstår att det är en otrolig möjlighet! Hur möter vi som pedagoger upp detta intresse, hur kan vi utmana barnen och oss själva, hur svarar detta intresse upp mot läroplanens intentioner, hur nyttjar vi samlärandet, hur kan detta verktyg bli ett till uttrycksätt för barnen, vad är möjligt att göra med dessa verktyg som vi inte kunde göra tidigare och med verktyg menar jag inte bara lärplattan, utan filmkameran, kameran, diktafonen, datorn osv? Spännande frågor att förhålla sig till och vilka möjligheter! Men förstås också lite fallgropar under resans gång när vi är medforskare tillsammans med barnen, men vi lär ju och utvecklas hela tiden i samspel med andra, vilket är otroligt spännande :)!

Åtgärder

Information

Kommentera

