Surfplattan integrerar taktila, visuella och auditiva upplevelser

16 08 2012

Hamnade på Katarina Västras förskola idag när jag surfade runt, bland annat kan följande läsas på deras hemsida, vilket jag håller med om:

På Katarina Västra förskola använder vi av oss olika digitala verktyg, en teknik som stödjer och utmanar barnens flerspråklighet och gränsöverskridande och experimentella utforskande.

Ett av verktygen är iPad, en surfplatta, där barnen använder sina händer direkt på pekskärmen. Surfplattan integrerar taktila, visuella och auditiva upplevelser på ett för barnen utforskande sätt. Surfplattan minimerar, tillskillnad från en dator, avståndet mellan tanke och hand eftersom man inte använder någon mus. Upplevelsen och responsen blir omedelbar och mer integrerad med barnens spontana agerande. Den är dessutom lättåtkomlig och lättnavigerad, även en ettåring kan använda den.

Sedan får vi inte glömma bort den pedagogiska nyttan – vad är tanken bakom användandet? Vad vill vi att barnen ska lära sig? Vilken del i från förskolans läroplan vill vi jobba kring? Vilken utveckling hos barnen gynnar denna app? Hur kan vi gå mellan tekniker eller knyta samman olika tekniker, analoga och digitala?

Annonser

Åtgärder

Information

One response

16 08 2012
Surfplattan integrerar taktila, visuella och auditiva upplevelser | Digitala verktyg för lärandet. | Scoop.it

[…] Hamnade på Katarina Västras förskola idag när jag surfade runt, bland annat kan följande läsas på deras hemsida, vilket jag håller med om: På Katarina Västra förskola använder vi av oss olika digit…  […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: