Skattjakt på förskolans gård

27 06 2012

Vi har gömt några skatter på förskolans gård, för att prova på vad geocaching är och hur man letar. Vi provar att gömma dem på olika ställen och vi samtalar med barnen om att man kan vara tvungen att leta högt, lågt, bakom, under m.m. Vi pratar med barnen om att vara försiktig med naturen där man letar och att och om man hittar sådant som inte hör hemma i naturen så kan man ta med sig det hem.

Här tittar två barn åt vilket håll kompassnålen pekar och de förstår snabbt åt vilket håll de ska gå.

Än kan det vara svårt att förstå att man kommer närmare skatten genom att läsa av siffrorna på så här höga tal, men det blir lättare när talet minskar (är under 10).

HITTAD!!!

De här två barnen ville efter det här gömma en skatt, som deras kompisar skulle få leta. Barnen valde ett ställe och sedan hjälptes vi åt att ta ut koordinaterna. Dessa skrevs in i GC Buddy och därefter blev det kompisarnas tur att söka.

Det första problemet de stötte på var att kompasspilen visade att skatten låg på andra sidan förskolan, vi kan alltså inte gå genom huset! Hur ska vi göra då? Enkelt, ett av barnen föreslog genast att vi kan gå runt huset till stället dit komassen pekade.

Samarbete är A och O när skatten ska hittas. Det är lika roligt att gömma skatter som att leta efter dem.

Hemmingsmarks förskola

Advertisements

Åtgärder

Information

One response

16 08 2012
lekmit

Geocaching är jättespännande och lärorikt på många olika plan. Det ryms ju precis som ni skriver, miljötänk, begreppsutveckling, samarbete, think-outside-the-box, experimenterande och utforskande, kommunicerande, glädje, språkutveckling, kunskap m.m.

Tänker på följande läroplanscitat:
”Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta tillvara och stärka barnens intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och erfarenheter”.

”Alla barn ska få erfara den tillfredsställelse det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och få uppleva sig vara en tillgång i gruppen.”

”I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem”.

Ser nu också framför mig hur man skulle kunna ha en förskolefest med föräldrar, där barnen gömt cacher som föräldrarna får leta med barnen som instruktörer 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: