Kommentarer till Fagottens inlägg

12 06 2012

 

”En del barn vågar och vill utforska nya appar och funktioner med gott självförtroende. Medan andra barn sitter bredvid, observerar och tar sedan steget att våga prova själv.”

Vi har också sett en utveckling hos våra barn där det gäller berättande och att även våga berätta och spela in sin röst. Vi märkte att det i början var många av våra barn som tyckte det var jobbigt att spela in sin röst och att lyssna efteråt men efter ha ”lekt och utforskat” de kreativa apparna där man använder sin röst så har de inga problem att spela in. Tvärtom har de fått ett flyt och vill väldigt gärna göra inspelningar och ha en mottagare som lyssnar på vad de gjort. Här läggs grunden för självkänslan och det är till stor hjälp när barnen nu, och senare, ska göra muntliga framträdanden.

”barnen ser och lär av varandra i en rasande takt. Att hela barngruppen ”fångas” och utmanas av detta verktyg är för oss pedagoger en spännande process att följa.”

Vi håller med om att lärplattan och övriga IKT verktyg är något som verkligen intresserar alla barn på ett eller annat sätt. Och det är just där vi (också) kan fånga barnen och ta till vara och stärka barnens intresse för att lära och erövra sig nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter. Alla mål i läroplanen går att sträva mot med hjälp av IKT verktygen, beroende på hur man väljer att arbeta med dem och vad fokus ligger på. Det finns inga gränser på vad man kan använda verktygen till.

”där vi med I-PAD som hjälp kan dokumentera barnens processer, fördjupa oss i saker och sedan jobba vidare.”

Lärplattorna är verkligen ett bra och enkelt verktyg för dokumentation och barnen kan själva vara med även i den processen. Dokumentationen kan ske på så många olika sätt, men i samma verktyg. Vi känner däremot att vi skulle kunna bli bättre på att t ex maila vissa dokumentationer till föräldrarna.

”Det är väldigt viktigt att vi som pedagoger skaffar oss mer kunskap om hur vi kan använda pekplattan som ett skapande och kreativt verktyg i projektet och i den dagliga verksamheten.

Under projekttiden har vi haft tillgång till handledning ungefär en gång varje vecka. Vi har kunnat påverka på vilket sätt det ska ske och vi pedagoger har oftast valt att få hjälp med olika frågor och funderingar som kommit upp för att sedan kunna utmana barnen vidare. För oss har det varit ett bra sätt att skaffa oss mer kunskap. Barnen och vi har provat oss fram tillsammans. Det som också har varit bra är att vi haft möjlighet att låna hem lärplattan för att utforska den själva och våra egna barn har ofta fått vara apptestare. Vi har också varit med i en grupp på internet ”iPads i förskola och skola”, där vi har kunnat ställa frågor och ta del av tips och idéer.

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: