Utveckling av Toca Store…

10 05 2012

Många av våra förskolebarn tycker om att använda programmet Toca Store och det är ett bra kompelment till den riktiga affärsleken. Flera av läroplanens mål uppfylls och barnen stimuleras bl a i sin språk- och kommunikationsutveckling och de utvecklar sin matematiska förmåga. Vi uppmanar barnen att förklara för varandra vad de vill köpa, istället för att bara peka. Det är bra att en del av sakerna som säljs har olika färger, som t ex ficklamporna eftersom man då också får fler valmöjligheter vid köpet.

 

Vi har också ”utvecklat” spelet genom att skriva ut bilder på de saker som säljs i affären och även små flyttbara prislappar, en prislista helt enkelt. Både den som ”säljer” varorna och ”kunden” ser hur mycket varje vara kostar. Med hjälp av prislistan kan man alltså räkna ut vilka saker man har råd att köpa. Lite konstigt är det att man får mer pengar i börsen om de inte räcker till, vi har lyckats ”handla” för 25 kr i stället för de ursprungliga 10 kr! Möjligheten att jämföra kvitton och vilka/hur många saker man kan köpa för samma summa försvinner då. Det är också synd att man inte under spelets gång kan öppna sin börs för att se hur många kronor man har kvar. Summan 10 kr tycker jag är ganska bra för yngre barn och de har möjlighet att köpa mellan 2 och 10 varor. Med hjälp av prislistan hör jag att också att barnen oftare benämner de rätta siffrorna när de trycker in priset i kassaapparaten. Tidigare sa de3, men tryckte bara på vilken siffra som helst.

Barnen utvecklar en förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner samt egenskaper hos mängder, antal , ordning och talbegrepp.

 

 

 

 

Tyvärr kommer den stora gula knappen fram alldeles för fort vid spelets slut (och kanske är den alldeles för stor också…)för att barnen ska hinna titta på sitt kvitto och samtala om det. Knappen ”talar” genast till barnen ”Spela mig igen, nu på en gång!” Här skulle man kunna få in mer av att barnen tränar och utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar. Det kan vara frågeställningar som: Hur många varor köpte jag? Hur många likadana saker? Vilken vara är dyrast, billigast? etc

Ibland brukar vi skärmdumpa sidan för att kunna jämföra med varandras kvitton.

Annonser

Åtgärder

Information

5 responses

10 05 2012
lekmit

Intressant läsning och utveckling av appen! Det ena behöver inte utesluta det andra, toppen att gå ”mellan tekniker”. Keep up the good work 🙂
UllaK

10 05 2012
Paulina Modlitba Söderlund

Åh, jag blir så glad när jag ser att föräldrar och lärare/pedagoger inspireras av våra appar och gör något extra med dem. Önskar att iPads hade funnits när jag var liten! /Paulina, Community Manager på Toca Boca

21 04 2013
Digitala verktyg i förskolan på R E institutet och SETTkonferensen/mässan | LekMiT

[…] Här kan ni läsa ett blogginlägg från Hemmingsmarks förskola i Piteå, hur de har utvecklat Toca Store med ett analogt material som används tillsammans med appen. […]

22 04 2013
Monica

Vad roligt att ni tagit det ut ur iPaden spelet och arbetar vidare.
Jag måste tipsa om er på min blogg senare i veckan! Vlken bra ide och vilken inspiration.
http://www.ipadiosd.wordpress.com
/Monica

25 04 2013
Tips på blogg LekMit i Piteå | Ipad i Östersund

[…] har länge varit inne på LekMiTs sida, kikat och blivit inspirerad. De delar med sig från sin verksamhet och ett av guldkornen som […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: