Många upptäckter av ljus, skugga och färger

10 05 2012

Jag har slagit igång projektorn i taket och visar en vit bakgrund på väggen. Därefter ber jag barnen att försöka göra skuggor.

Här har skrivit ner de upptäckter jag sett och kommentarer som barnen sagt. De ser samband och upptäcker nya sätt att se sin omvärld. De uttrycker tankar, ställer frågor och kommunicerar med varandra.

 

 

B berättar att han ska göra en form. Han lägger figuren på bordet framför, men ingen skugga syns på väggen.

A – ”Du tänkte göra några former, hur tänkte du?”

B – ”Äh, det blir inge former.”

A – ”Blir det inga former?”

Han provar att lägga dem på bordet igen.

L – ”Han tänkte så här, man kan väl sätta de här så här, det syns väl, men det syntes inte.”

L visar att man kan hålla upp dem, framför väggen.

 

 

M – Nu ser jag en skugga där! Av Birk! Och Viktor.

A – Men din då, var är den?

M – Jag vet int´.

Hon går förbi väggen.

M – Jag såg min skugga.

 

Barnen hämtar själva olika saker som de håller upp framför ljuset.

L berättar och visar att man kan gå långt ifrån och nära väggen.

 

 

L hämtar en låda fylld med geometriska former.

Hon upptäcker att innehållet inte syns i skuggfiguren.

L – Det är bara en tom skugga!

 

 

 

M och L hämtar ficklampor. De håller upp dem och L upptäcker att det ”lyser” på väggen.

L – Hur kan det bli så när det är stängt av?

Hon tänder och släcker ficklampan.

 

 

L – Om man tänder blir det så här…

 

 

Och om man släcker så blir det så här…

 

 

M lyser på L´s skuggbild och då ”försvinner” skuggan just där.

 

 

Jag hämtar några speglar till dem.

 

M – ”Det finns ingen spegel. Se! Inte på skuggan!

 

 

M- ”Men när vi lyser med ficklampan då går det en spegel i den här.”

Om man lyser … och nu …”

 

 

 

 

 

 

L – ”Kolla när man gör så här… då far det som glitter.”

 

 

Jag byter till en flerfärgad bakgrund.

 

L håller upp spegeln och tittar in i den. Hon får syn på projektorn.

L – ”Kan man se var det lyser? Ja, kolla fröken, man kan se var det lyser! Här är filmkameran.”

 

 

 

L – ”Jag har gul och då är det här samma färg. Det här är samma färg.”

 

 

L – ”Och det här…jag tänkte så här man kan blanda färg så här.”

B –”Och det här är samma färg som det hära.”

M – ”Jag har blandat färg.”

 

 

Jag väljer en ny bild som projiceras på väggen.

 

B går direkt och hämtar den saken som visas.

B- ”Det var den här!”

V – ”Nä, den är för stor. Vi måst´ göra den lite mindre.”

 

 

Därefter väljer barnen själv bilder och filmer från pekplattan. En av filmerna är ritade i Doddle Cast.

 

V för händerna fram och tillbaka över väggen.

V – ”Vi kanske måste försöka sudda?”

 

 

M – ”Nä, det går int´ sudda. Nu suddar de.”

 

 

Åtgärder

Information

Kommentera

