Tankar kring användandet av iPads…

3 05 2012

Oj vad vi funderar på hur vi ska förhålla oss till när och hur barnen ska få möjlighet att arbeta med iPads.

Från att ha haft iPads tillgängliga för barnen hela dagen har vi nu begränsat användandet till i huvudsak projekttid. Detta känns inte heller bra, vi måste hitta en balans i användandet där den övriga verksamheten också upplevs levande för barnen och där detta verktyg blir ytterligare ett ”språk” för barnen.

En kollega tänkte högt; kan en väg vara att erbjuda barnen ett begränsat antal appar inom ett vist tema, t.ex. matematik? Dessa appar arbetar vi med under en månad. Apparna introduceras för en grupp barn som sedan får, tillsammans med pedagogerna, introducera dem vidare till barngruppen. Kreativa appar som kamera, film, puppet pals, book creator o.s.v. finns hela tiden tillgängliga på alla iPads.

Vinster med detta blir att vi på ett mera metodiskt sätt använder iPads som ett komplement till den övriga verksamheten.

Vad får vi för tankar kring detta?

Reflektioner?

Annonser

Åtgärder

Information

One response

8 05 2012
lekmit

Jag tycker definitivt att ni ska testa den vägen ett tag för att sedan utvärdera. Det är ju ett experimentår, där ni prövar er fram för att hitta er väg.

//UllaK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: