Organisera fotografier

26 03 2012

Jag vill tipsa om ett program, som varit oumbärligt på vår förskola under många år, nämligen Adobe Photoshop Elements. Anledningen till att vi tycker att det är så bra är för att vi så lätt kan organisera förskolans fotografier/filmer. När vi för in bilderna på datorn så måste man tagga alla bilder, men det är också det enda. Jag behöver inte spara dem i olika mappar. Man taggar bilderna genom att ta tag i en av de små ikonerna på höger sida och sedan släppa den på den valda bilden. Man taggar också lätt många bilder samtidigt. Vi har bl a valt att ge varje barn en tagg och även olika aktiviteter. Det går att tagga bilderna med hur många kategorier som helst…

På den övre bilden har jag kryssat i ”Lekmit” kategorin och då kan vi se alla bilder som vi tycker hör dit.

 

Här har jag istället valt att kryssa i ”Lekmit” kategorin och samtidigt ett av barnens namn. Då visas alla bilder som tillhör de båda kategorierna. Väldigt smidigt och det är lätt att hitta just den bild jag letar efter. Bra för oss som sparar många bilder.

Det är framför allt det här vi använder Adobe Photoshop Elements till men det går mycket bra att redigera bilder.

Åtgärder

Information

Kommentera

