Hemmingsmarks förskola Uppgift 2 / b

16 03 2012

Syfte:
Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för sina egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.

Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.

A och B spelar memory (MatchaPhoto). Pedagogen har valt vilken app som ska användas. Det är en memoryapp där man kan välja egna bilder till spelet. Pedagogen berättar hur spelat fungerar, att man får ta två bilder var och sedan är det kompisens tur. Pedagogen säger till B att du får ta två kort.

A frågar: – Är det min tur nu?

B: – Nä, man gör inte så(när A trycker på två som är lika så försvinner de.)

-A, är det min tur nu?

Pedagogen: – Nu var det lika!

A: – En gång till. De börjar om med samma spel igen.

A,ska det va min tur nu?

Pedagogen: – Då kan B få börja. B trycker och skrattar när han ser att A är med på bilden.

A upprepar att han ser sig själv på bilden.

B trycker på nästa bild och säger: – Det var när vi gjorde skuggor, det här.

A börjar. Han tar plattan mot sig och när han är klar skickar han över den till B. B trycker fler gånger när han inte får par. A flyttar plattan mot sig själv.

A: – Vet du hur han tryckte.

B: – Jag tryckte på dem två gånger. När det är två bilder kvar säger B, nu trycker vi , nu trycker du…han visar .

A: – Vi trycker på olika. Du trycker på den och jag trycker på den.

B: – Ok. De väntar in varandra och trycker samtidigt.

B:- En gång till.

A:- Din tur.

Reflektion:

Den här appen är vald utifrån det syfte vi ville titta på eftersom vi har upptäckt att det varit svårt att samarbeta och samspela när de använt pekplattan. Framförallt när de själva valt sina egna favoritappar. Den här uppgiften skapar förutsättningar för stimulera barnens samspel samt kompromissa och respektera varandra. Det är viktigt att vi är närvarande, målmedvetna pedagoger. Vid det här tillfället ser vi att det är en lustfylld aktivitet, där tålamod, turtagning och kommunikation sker. De väljer själva att spela spelet flera gånger och de ökar svårighetsgraden allteftersom.

Barnen utvecklar också sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforskar hur enkel teknik fungerar. Vi främjar det lustfyllda lärandet och stärker barnens intresse för att erövra nya erfarenheter.

I det här memoryt valde vi att bl a lägga in bilder från det temaarbete vi arbetar med, så det blir också en slags reflektion för barnen. På det sättet kan man se samband mellan olika aktiviteter.

En av fördelarna med att använda pekplatta istället för ett traditionellt memrory är att man lätt kan göra nya memoryspel, gärna med egna bilder. En annan fördel kan vara att det ibland är lättare att spela utan tävlingsfokus och att korten ligger på ”rätt” plats hela tiden. Vi ser att syftena vid den här aktiviteten är uppfyllda till stor del. När man reflekterar över aktiviteter ser man att flera av läroplanens mål blir uppfyllda.


Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: