En film växer fram

15 03 2012

Har igår påbörjat ett filmskapande med två barn. Ett av barnen har tovat en spindel av ull och det är den spindeln som ska ha huvudrollen. Men vad ska filmen handla om? För att få en form på berättelsen och för att lättare ha något att jobba mot får barnen göra en storyboard tillsammans. Jag har tagit fram ett papper med rutor där barnen får rita händelserna i varje scen. Jag skriver texten under, mest för att jag själv ska komma ihåg och för att kunna hjälpa barnen framåt i berättelsen med följdfrågor. Barnen berättar mycket medan de ritar sina små bilder och en bit in i manusskrivandet kommer jag på att jag istället skulle ha valt plattan som verktyg. I DoodleCast har ju barnen en möjlighet att rita och samtidigt spela in det som de berättar. Så jag byter verktyg och förklarar hur vi kan göra istället. Barnen är med på det, men det jag då upptäckte var att barnen istället började prata mer om hur de ritade, medan de tidigare berättade mer om vad som hände i berättelsen och vad ”aktörerna” sa. Det kan ju bero på att de är ovana med just det här verktyget, så vi fortsätter att prova oss fram. I den här aktiviteten utvecklar de bl a sin förmåga att lyssna, dokumentera, berätta och uttrycka tankar. De utvecklar även en förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner samt tillit till sin egen förmåga.

Åtgärder

Information

Kommentera

